Tillater mudring i Oslo havn

SFT tillater at Statens vegvesen gjennomfører tiltak i forurenset grunn og sedimenter i forbindelse med bygging av den nye Bjørvikatunnelen mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen i Oslo.

SFTs tillatelse til Statens vegvesen omfatter: * Mudring av 60.000 kbikkmeter (m3) forurensede sedimenter * Mudring av 440.000 m3 rene leir- og siltmasser Disponering av forurensede sedimenter på godkjent mottakssted eller godkjent dypvannsdeponi * Tildekking av forurenset område i sjøen i indre havn med rene leir- og siltmasser * Oppgraving av 155.000 m3 forurensede masser i tunneltraseen og levering av massene til godkjent mottak for videre behandling eller deponering * Utlegging av sand-/grusmasser på bunnen av byggegropen som utjevningslag før nedlegging og sammenkobling av tunnelelementene, samt tilbakefylling av 320.000 m3 med steinmasser rundt tunnelen Forurensede sedimenter i Bjørvika og Bispevika Sedimentene i Bjørvika og Bispevika er sterkt forurenset av både tungmetaller og organiske miljøgifter. Under det forurensede laget ligger det rene leir- og siltmasser. Krav til mudringen SFT krever at mudringen skal gjennomføres med utstyr som både reduserer oppvirvling av forurenset sediment og som er optimal med henhold til vanninnhold for videre behandling/håndtering av de mudrede massene. Ikke gruntvannsdeponier Statens vegvesen søkte om tillatelse til å legge de forurensede sedimentene i gruntvanns­deponier i Bjørvika og Bispevika. Oslo kommune har allerede regulert områdene til deponier, men SFT tillater ikke en slik løsning. Årsaken er at SFT ønsker en helhetlig løsning for håndtering av de forurensede sediment­ene i indre Oslofjord. Ønsker helhetlig løsning - Etablering av gruntvannsdeponier i forbindelse med bygging av senketunnelen vil ikke bidra til en helhetlig løsning. Vi mener deponering av forurensede masser i godkjent dypvannsdeponi eller godkjent mottak er en bedre løsning, sier SFT-direktør Håvard Holm. SFT har i avgjørelsen også lagt til grunn en mulig konflikt med framtidig byutvikling i området. Ikke overdekking ved Ursvik-Hellvik Statens vegvesen søkte om å bruke de rene massene fra mudringen til å dekke over forurensede sedimenter på et område ved Ursvik-Hellvik i Nesodden kommune. Flere av høringsinstansene er svært negative til dette fordi de mener nedslamming vil ha negative konsekvenser for rekestammen og annen bunnfauna i området. SFT mener overdekking med rene masser i indre havn i Oslo vil gi en større miljømessig gevinst. Dette vil også være ledd i den helhetlig opp­ryddingen SFT og Fylkesmannen i Oslo ønsker i indre Oslofjord. Det vil også føre til at områder i den indre delen av fjorden vil bli tilnærmet rene. Bruker de rene massene i indre havn Statens vegvesen er villige til å legge de rene massene i indre havn i stedet for utenfor Ursvik-Hellvik. Det nøyaktige området for denne tildekkingen er ikke avklart ennå fordi det er flere tiltakshavere som må involveres. SFT vil komme tilbake til dette før massene kan disponeres. Må overvåke og ta prøver SFT krever at Statens vegvesen tar prøver av sedimentene for å kunne dokumentere at de er rene og at de overvåker vannmassene både i forbindelse med mudringen og ved tildekkingen av sedimentene.