SINTEF mener veibygging lønner seg

Halvparten av veiene her i landet har for dårlig standard, og det vil være god samfunnsøkonomi å bruke 200 milliarder kroner på å ruste dem opp.

Det mener forskningsstiftelsen SINTEF, som har beregnet kostnader til bygging og vedlikehold av veier, satt opp imot samfunnets ulykkes- og transportkostnader. Våre tall gir en klar konklusjon: Myndighetene bruker mindre penger på veinettet enn det som er optimalt for samfunnet. Bilistene påføres dermed større ekstrakostnader enn det veiholderen sparer, sier seniorforsker Dag Bertelsen til Adresseavisen. Statens vegvesen har anslått at det vil koste 200 milliarder kroner å ruste opp stamveinettet til fullgod standard. SINTEF mener dette ville vært en effektiv investering. Jeg er ikke i tvil om at samfunnet kunne ha spart betydelig mer enn det de bruker på veiinvesteringer, mener Bertelsen. Statssekretær Arnfinn Ellingsen i Samferdselsdepartementet mener SINTEF tar for lite hensyn til miljøet i sine beregninger. Det er en betydelig miljøgevinst ved å flytte godstrafikk fra vei til jernbane. I byene er det bare kollektivsatsing som gir resultater, sier Ellingsen. Han mener bilistene må belage seg på å betale en større andel av veiinvesteringene i tida som kommer. Vi har i dag 46 bomveiprosjekt i Norge. Veiprising er nå godkjent som et virkemiddel for å regulere trafikken. Disse inntektene er betydelige supplement til veiinvesteringene. De er kommet for å bli, sier Ellingsen til Adresseavisen.