Seks skal konkurrere om broløsning

Statens vegvesen har invitert seks konsulentfirma med på laget for å utvikle konsept for kryssing av Sognefjorden med flyte- og rørbro.

Som en del av arbeidet med utvikling av ny teknologi for fjordkryssinger gjennomfører Statens vegvesen en mulighetsstudie for kryssing av Sognefjorden i området Lavik-Oppedal.

Seks konsulentfirma er invitert med til å utvikle og dimensjonere konsept for rørbro, flytebro og eventuelt en kombinasjon av disse to. Begrepet konsept er i denne sammenhengen brukt om et forslag til teknisk løsning for et fast samband over fjorden.

Prekvalifisering
Første ledd i studien har vært en prekvalifisering der aktuelle konsulenter meldte sin interesse for å være med videre i en konkurranse om utvikling av brokonsept. Statens vegvesen har vurdert kapasitet, gjennomføringsevne, kompetanse og relevant erfaring for de seks konsulentfirmaene som ville bidra.

- Vi er veldig fornøyde med deltagerne. Det viser at disse miljøene har fattet interesse for prosjektet og tatt det alvorlig, ved å samle seg i faglig sterke grupperinger, sier leder for fjordkryssingsprosjektet, Lidvard Skorpa.

Alle de seks grupperingene gikk videre, og her finner vi både norske og internasjonale firma.

Grupperingene er:
* Dr. ing. A. Aas Jakobsen AS
Underkonsulent: Johs. Holt AS, COWI, NGI og Skanska
Frittstående eksperter: Tor Vinje, Håvard Østlid og Rolf Øyvind Johnsen

* REINERTSEN/OLAV OLSEN konsortiet
Underleverandører: Snøhetta, Rambøll, Faltinsen, Johansson, Arup og BergerABAM

* Sweco Norge AS
Underkonsulenter Hans-Petter Brathaug AS, Instanes Polar AS ogAnders Bleie

* Norconsult AS
Underkonsulent: Haug og Blom-Bakke AS

* MULTICONSULT AS
Samarbeidspartnere: WSP Finland, Barlindhaug Consult AS, Akvator AS v/Jan Soldal og L2 Arkitekter
Ressurspersoner fra: Leonhardt, Andrä und Partner GmbH Stuttgart.

* LMG Marin AS
Underleverandører: Marintek, Teknisk Data AS, TDA, Smidt & Ingebrigtsen AS, SMIAS og Fondasol

“Konkurransepreget dialog”
Konkurransen skal gjennomføres etter anskaffelsesprosedyren “Konkurransepreget dialog”, et relativt nytt verktøy som har vært prøvd ut noen få ganger i Norge og Skandinavia, blant annet på E6 i Lademoen-området i Trondheim. Konkurransepreget dialog går ut på at oppdragsgiver i en eller flere runder fører en dialog med leverandører om alternative løsninger - før de kommer med konkurrerende tilbud.

Hvert enkelt firma som er invitert med skal levere forslag til konsept for kryssing av Sognefjorden. Hver deltaker må levere forslag i minimum to av tre delkonkurranser; flytebro, rørbro eller en kombinasjon av flytebro/rørbro.

De konseptene som er vurdert å ha mest potensiale for realisering, går videre til dialogfasen. Her blir de utvalgte deltakerne invitert til en individuell dialog om deres foreslåtte konsepter. Målet med denne dialogfasen er å identifisere hva for konsept som best oppfyller oppdragsgiver sine behov, og som dermed blir invitert til å gå videre til tilbudskonkurransen.

- Informasjonen som kommer fra hver deltaker vil vere helt fortrolig, og deltakerne vil ikke få kunnskap om hvilke løsninger de andre konsulentene har foreslått, seier Skorpa.

Konkurransepreget dialog er en krevende øvelse for begge parter.

- Samtidig er det en konkurranseform som åpner for at konsulentfirma kan utnytte sin kompetanse og kreativitet, og legger til rette for et nært samarbeid mellom leverandør og oppdragsgiver for å få frem de beste løsningene, sier Lidvard Skorpa i Statens vegvesen.

Parallelt med denne konkurransen er det som en del av mulighetsstudien også satt i verk en utredning av muligheten for å krysse Sognefjorden med hengebro i ett spenn. Denne blir utført internt i Statens vegvesen.