Feil adresse?

Statens vegvesen får mye kjeft. Mange ganger mener vi at det ofte blir urettmessig mye kjeft. Synderne i de aller fleste tilfeller er politikerne som ikke evner å bestemme seg. For å hale ut tiden ber politikerne ofte om nye utredninger.

Men det er også andre syndere. Ikke minst gjelder det alle ulike organisasjoner og særgrupper som bruker loven i minste detalj for å forhale anleggstart.

Nå får Statens vegvesen som hatten passer på grunn av at man nå offentliggjør store overskridelser på et nytt veipprosjekt i sør. Vi kjenner ikke detaljene i dette, men det kan være at prosjektet der er blitt mye dyrere enn forutsatt på grunn av at man har hensyntatt all verdens protester.

Nå kritiseres Statens vegvesen for at man siden 2007 har økt antall ansatte med 1 473 personer. TV2 skriver at bare i år er det kommet 159 nye veibyråkrater, mens det er syv færre ansatte i avdelingen for drift og vedlikehold.

- Regjeringen skryter av at de bevilger mer penger til vei. Men de bruker ikke mer penger på asfalt. De bruker mer penger på veiadministrasjon, sier Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker til VG.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa hevder likevel at regjeringen satser på veibygging, men innrømmer at det er stort potensial for forbedringer. - Det går alt for mye tid og ressurser til planlegging. Vi vurderer fundamentale endringer for å få kortere planleggingstid og mer vei for pengene, sier Kleppa.

Vi skal på ingen som helst måte forsvare alle ansettelsene som gjøres i vegvesenet. Men årsaken til at man har økt bemanningen så kraftig, er i første rekke for at vegvesenet må svare på alle spørsmål og krav som politikere og opinion stiller.

Vi skulle likt å bruke langt mer penger på vei i stedet for administrasjon, men da må politikerne åpne for en langt mer effektiv planprosess enn den vi har i dag.

Bruk av OPS eller prosjektfinansiering hvor også entreprenørene og rådgivere blir dratt tettere med i planlegging vil føre til at vi kan bygge langt mer og bedre vei for de pengene som investeres.

Bygdekrangling og krangling fra alle som kun ønsker utsettelser, koster samfunnet milliardbeløp hvert eneste år. Og da er det lett å skylde på vegvesenet.