Håper Saab vil reise seg fra graven

Den svenske regjeringen nekter å gi opp håpet om at Saabs virksomhet skal leve videre.

Så langt har ikke regjeringen iverksatt noen konkrete tiltak for å redde bilproduksjonen i Trollhättan. Men næringsminister Annie Lööf lyttet nøye til de ansattes behov da hun besøkte fabrikken tirsdag.

– Det var viktig for regjeringen å avlegge Trollhättan et besøk så raskt som mulig, slik at vi kunne lytte og kjenne på stemningen blant de ansatte, uttalte Lööf, som hadde følge av arbeidsminister Hillevi Engström.

Lööf lovte å komme tilbake når regjeringen har skaffet seg et klart bilde av behovene.

Hun mener slett ikke at alt håp er ute selv om Saab er slått konkurs.

– I løpet av høsten har regjeringen møtt flere som var interessert i å kjøpe Saab både før og etter konkurs. De kontaktene kommer vi til å formidle til bobestyreren, sier Lööf til den svenske rikskringkasteren SVT.

– Vil redde arbeidsplasser

Saab-ledelsen forsøkte lenge å få kinesiske selskaper inn på eiersiden for å unngå konkurs.

Dette viste seg imidlertid å være vanskelig siden den svenske bilprodusentens tidligere eier General Motors (GM) fortsatt sitter på rettighetene til Saab-teknologi.

Nå hevder det kinesiske selskapet Youngman at det kan bli aktuelt å kjøpe deler av Saabs virksomhet som ikke berøres av GMs rettigheter.

– Vi vil redde arbeidsplassene og sørge for at virksomheten i Trollhättan fortsetter. Men produksjonen vil ikke ligge på samme nivå som tidligere, sier Johan Nylén, advokat og talsperson for Youngman, til avisa Dagens Industri.

I tillegg til at produksjonen blir lavere, vil det kunne gå flere år før den kommer i gang igjen dersom Youngman og selskapets kvinnelige sjef, Rachel Pang, overtar deler av Saab.

Tyrkisk interesse

Også potensielle kjøpere i Tyrkia viser interesse for Saab i kjølvannet av konkursen. Landet har flere viktige bilfabrikker, men ingen kjente merker. Og det ønsker tyrkiske myndigheter å gjøre noe med.

Lars Holmquist, som leder bransjeorganisasjonen Clepa, frykter likevel at det er liten grunn til optimisme blant Saabs ansatte.

– Uansett hvem som kjøper hele eller deler av Saabs anlegg, så er det dessverre veldig usannsynlig at det blir værende i Trollhättan, sier han til SVT.

Symboltungt

Flere svenske aviser skrev på lederplass tirsdag at konkurs var den eneste riktige løsningen for Saab.

– Hvor mye det enn svir når et symboltungt selskap med affeksjonsverdi for mange går under, er alternativene verre, mener den borgerlige avisen Östgöta Correspondenten.

Liberale Expressen sender en takk til tidligere næringsminister Maud Olofsson for «hennes rakryggede motstand mot at staten skulle ta over selskapet».

Mer venstreorienterte aviser er på sin side misfornøyd med at regjeringen ikke har gjort en større innsats for å redde Saab. (©NTB)