På den 14,5 kilometer lange strekningen mellom Brumunddal og Moelv må det bygges tre tunneler for at lyntoget skal kunne kjøre i 250 kilometer i timen, skriver Hamar Arbeiderblad.
Ifølge informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket trenges det tunneler på rundt tre firedeler av strekningen for at et lyntog skal kunne holde toppfarten.
Ved en fart på 200 kilometer i timen er kostnadene beregnet til 4,7 milliarder kroner, men med 250 kilometer i timen vil prisen stige til rundt 6 milliarder kroner, altså rundt 414.000 kroner i gjennomsnitt per meter.
Ifølge Jernbaneverkets kostnadsmodell er tunnel rundt 80 prosent dyrere enn å legge en bane i dagen.
Jernbaneverket understreker at planarbeidet for banen nord i Stange, i Hamar og Ringsaker fortsatt er i en tidlig fase og at kostnadene kan variere med 40 prosent i både pluss og minus.
- Nøkkelord
- Anlegg