Jernbane og E6 langs Mjøsa vedtatt etter het debatt

Bygging av jernbanetrasé og en firefelts motorvei langs Mjøsa ble vedtatt i Stortinget fredag etter et opphetet ordskifte. Kostnadene er økt dramatisk i forhold til Jernbaneverkets opprinnelige anslag, men sluttsummen er ukjent.

Opposisjonen frykter at dobbeltsporet fra Eidsvoll til Hamar kan komme til å koste 4 milliarder kroner mer enn det Jernbaneverket opererte med i 2008. Den gang var anslaget på 10,1 milliarder kroner.

– Dette er rett og slett en skandale. Her legger regjeringen opp til milliardinvesteringer i blinde, sier Fremskrittspartiets Arne Sortevik.

Uavhengig analyse
Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet.

Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009, skriver Dagens Næringsliv.

Prislappen for ny E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvoll og Hamar er ukjent, men kan ifølge avisen havne på flere titalls milliarder kroner.

Sortevik utelukker ikke at saken kan havne i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Han mener det ikke går an å åpne den statlige pengesekken for investeringer som man ikke kjenner sluttsummen på.

Kleppa mener at saken er forsvarlig behandlet, og at spørsmålene som skal besvares er besvart.

Stor ståhei
Etter mye fram og tilbake i stortingssalen fredag, gikk KrF, Venstre og Høyre inn for å be regjeringen utsette hele saken for å få belyst innsigelser og påstander om fellesprosjektet vei/bane. Regjeringspartiene stemte dette ned, med den begrunnelse at det åpnet for en utsettelse på flere år, skriver Hamar Arbeiderblad.

I et svar på et skriftlig spørsmål fra Høyres Ingjerd Schou sier Kleppa at det ikke er gjennomført oppdaterte kostnadsoverslag for hele strekningen Eidsvoll-Hamar, men at dette vurderes av Jernbaneverket i forbindelse med utredningen av Intercity-området.

– Kostnadene vil avhenge av tunnelarbeid, linjeføring, hastighet og behovet for avbøtende tiltak på de ulike delstrekningene. Det vil bli gjort nærmere rede for dette i neste nasjonal transportplan for perioden 2014-2023, skriver Kleppa i svaret.