- En skandale

Jernbaneutbyggingen langs Mjøsa er godt i gang og blir trolig vedtatt av Stortinget fredag. Men manglende prislapp og kvalitetssikring gjør at opposisjonspolitikere reagerer.

Utrednings- og planprosessen for dobbeltsporet Eidsvoll-Hamar

Nytt dobbeltspor fra Eidsvoll til Hamar har vært gjennom en langvarig og omfattende utrednings- og planprosess fra tidlig på 2000-tallet.

Arbeidet for nytt dobbeltspor kan deles i tre hovedfaser:

1. Utredningsfase som munnet ut i en fylkesdelplan for transportkorridoren Gardermoen-Mjøsbyene.

2. Felles planlegging av E6 og Dovrebanen langs Mjøsa gjennom Eidsvoll og Stange kommuner – et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket

3. Konseptvalgutredning (KVU) for JBVs prosjekt mellom Eidsvoll og Hamar (pilot for KVU/KS1)

Les utfyllende informasjon om de tre hovedfasene på Jernbaneverket sin internettside.

– Dette er rett og slett en skandale. Vi kan ikke akseptere at en statsråd på fritt grunnlag setter til side kvalitetssikringsprosesser. Her legger regjeringen opp til milliardinvesteringer i blinde, sier Fremskrittspartiets Arne Sortevik til Dagens Næringsliv.

Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet. Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009.

Prislappen for ny E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvoll og Hamar er ukjent, men ifølge Dagens Næringsliv havner den på flere titalls milliarder kroner.

Sortevik tror uansett at prosjektet blir vedtatt når Stortinget behandler saken fredag, men antyder at den kan havne i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Han utfordrer Kleppa på om det er greit å åpne pengesekken for investeringer som denne, som man ikke kjenner sluttsummen på.

Både Frp, Kristelig Folkeparti og Venstre forsøkte torsdag kveld å bli enige om et utsettelsesforslag.

– Vi mener det er kommet fram så mye i denne saken i det siste at den bør gå tilbake til komiteen og få en bred runde, sier Høyres Øyvind Halleraker. Han mener en åpen høring for å få alle fakta på bordet vil være det beste.

Magnhild Meltveit Kleppa sier hun mener at saken er forsvarlig behandlet og at de spørsmål som skal besvares, er besvart.