Omkamp langs Mjøsa?

Dagens Næringsliv har de siste dagene kjørt en serie med artikler vedrørende den nye jernbanestrekningen som kommer langs Mjøsa. I dag leser vi at Regjeringen droppet obligatorisk kvalitetssikring av utbyggingen av en ny jernbanestrekning som vil rasere strandsonen langs Mjøsa. Men hva ligger bak?

Vi har inntrykk av at man i årevis har diskutert og kjempet for ulike trasevalg når det gjelder både ny vei og nye jernbanespor i dette området. Uansett hvilken løsning som man velger, er det noen som blir misfornøyd. Nå står den ene og den andre frem med ulike argumenter mot de trasevalg som er gjort.

I slike saker er det mange interesser, og ikke minst har alle naturverninteressene fått dominere debatten. Det er ikke tvil om at den største bremseklossen i nærmest alle utbyggingsprosjekter i dag er Miljøverndepartementet. Nå diskuteres det hvem som egentlig er sjefen i dette departementet – statsråden eller statssekretæren (som kommer fra Naturvernforbundet). Nå har statsråd Erik Solheim stått frem og sagt at det er han som er sjefen. Da er det kanskje også hans ansvar at alt som havner i dette departementet, tar så ufattelig lang tid.

Med den enorme reisevirksomheten Solheim har så er det kanskje ikke greit å holde seg oppdatert i alle saker, men det er en annen sak.

Ellers bør kanskje media være forsiktig med å stå frem som mikrofonstativ for dem som representerer særinteresser og som sier nei til det meste.

For vår del er vi glad når man etter mange års planlegging endelig ser en anleggsmaskin som er i arbeid. Når det gjelder E6 nordover og jernbanen nordover, er man nå endelig kommet over pratestadiet. Nå skjer det noe i terrenget. Det liker i alle fall vi.