Taster seg frem i sosiale medier

Det ble rabalder da Statens vegvesen tvitret at ”tanta” Aftenposten hadde en sjelden "fuck up" i en av sine titler. Men Vegvesenet har ikke tatt skrekken av sleivsparket i sosiale medier. Tvert om.

Twitter-guide

Er du på Twitter, eller vurderer du å opprette konto er dette et lite utvalg av etater, selskaper, personer og foreninger du trolig har interesse av å følge:

@Byggeindustrien – Byggeindustrien – bygg.no

@SkanskaNorge – Skanska i Norge

@Veidekke_ASA – Veidekke

@NCC_AB – NCC AB

@SkanskaGroup – Skanska Group

@Betonmast – Betonmast

@JM_AB – JM AB

@NorskHydroASA – Norsk Hydro

@presserom – Statens vegvesen

@statoilasa – Statoil

@jensstoltenberg – statsminister Jens Stoltenberg

@Statsmin_kontor – Statsministerens kontor

@AudunKL – Audun Lågøyr, direktør i Byggenæringens Landsforening.

@Jorgen_jrgen – Jørgen Leegaard, direktør for kompetansepolitikk, utdanning og rekruttering i Byggenæringens Landsforening

@BaardSchumann – Baard Schumann, administrerende direktør for Selvaag Bolig ASA

@johngbernander – John G. Bernander, administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)

@mmkleppa – Magnhild M. Kleppa, samferdselsminister (Sp)

@peiken – Petter Eiken, administrerende direktør i Skanska Norge

@Siv_Jensen_FrP – Siv Jensen, partileder og parlamentarisk leder for Fremskrittspartiet

@erna_solberg – Høyre-leder Erna Solberg

@sintef – Sintef

@Jernbaneverket – Jernbaneverket

@trond_giske – Trond Giske, nærings- og handelsminister (Ap)

@ErikSolheimSV – Erik Solheim, miljø- og utviklingsminister (SV)

@SVKristin – Kristin Halvorsen, kunnskapsminister (SV)

@samferdselsdep – Samferdselsdepartementet

@krdep – Kommunal- og regionaldepartementet

@virke_no – Hovedorganisasjonen Virke

@Riksantikvaren – Riksantikvaren

@Jkallmyr – Jøran Kallmyr, leder av byutviklingskomiteen Oslo bystyre (FrP)

@cvdreyer – Christian V. Dreyer, styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund og adm. dir. i Eie Eiendomsmegling

@kristinsl – Kristin Skogen Lund, konserndirektør Telenor og president i NHO

@FerdCEO – Johan H. Andresen, eier og administrerende direktør i Ferd

@SVHeikki – Heikki Holmås, stortingsrepresentant for SV

@KjerstiNerseth – Kjersti Nerseth, sivilarkitekt og president i Norske arkitekters landsforbund

@Oslobystyre – Oslo bystyre

@NAFnorge – NAF

@NorskIndustri – Norsk Industri

@StandardMarit – Marit Sæter, kommunikasjonssjef Standard Norge

@NVE – NVE

@Planogbygning – Planogbygningsetaten i Olso kommune.

@Byggdata – Programvareleverandøren Byggdata AS

@ramboll – Rambøll

@_NITO_ - NITO Norge

@NTNU – NTNU

@NHO_no – NHO

@ICOPAL – Icopal

@Obos1 – OBOS

@alsvag - Alsvåg Plater AS

@ReinertsenAS - Reinertsen AS

 

 

– Tiden hvor man kun tenker ”en til mange”-kommunikasjon i form av pressemeldinger er i ferd med å passere. Møtet med publikum må skje på steder der brukeren selv ønsker å kommunisere, og der er Facebook og Twitter blitt store, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen.

Som en av de første tunge etatene fra offentlig sektor, tok Statens vegvesen steget ut i de sosiale mediene for noen år siden. Men de er langt fra den eneste aktøren i byggenæringen som satser på nye kanalene.

Det bygges nettverk, diskuteres og tenkes høyt i de digitale korridorene.

– Jeg bruker de nye mediene til å skape debatt, til å påvirke og til å presentere nyheter fra selskapet. Aktiviteten min er spesielt rettet mot journalister, forskere, byråkrater og politikere, sier administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig.

Uformell kontakt på tvers av grenser
Også Skanskas toppsjef Petter Eiken har egne Twitter- og LinkedIn-profiler som han bruker i jobbsammenheng.

– Jeg ser på Twitter som et verktøy som gir muligheter for uformell kontakt på tvers av etablerte grenser i hierarkiet, men også mellom virksomheter, sier Eiken.

– Det har en klar jobbmessig hensikt, men så langt har det ikke sprengt noen grenser. Jeg verken klarer eller vil være online hele tiden. Jeg har også sett tilløp til at bedrifter bruker mediet på kunstig vis ved å manipulere opp personer og meninger, og da forvinner både sjarmen og kraften i mediene. Men jeg antar at det vil skje en form for utvikling som hindrer dette, fortsetter han.

Må være på 24/7
Mulighetene for interaksjon er utvilsomt store, men skal du være til stede må du også følge spillereglene som gjelder på de ulike mediene. Er du for eksempel på Twitter, forventer folk raske svar dersom de stiller spørsmål. Dynamikk, dialog og hurtighet er noen av kjennetegnene til kanalen.

– Det krever at man er på stort sett hele tiden. Kommer ikke svaret innen en halvtimes tid, har den andre parten stort sett beveget seg videre til noe annet, sier Kjell Bjørn Vinje i Vegvesenet.

Han innrømmer at Statens vegvesen i sin bruk av Twitter ikke har mulighet til å følge de såkalte spillereglene fullt ut. Likevel har de valgt å opprette en profil som fungerer som et supplement til presserommet på nettstedet vegvesen.no.

– Vi sender i stor grad ut automatiske meldinger fra nyhetsarkivet vårt på Twitter. Selv om ikke det er ideell Twitter-aktivitet, så tror vi at den motiverte leseren har nytte av det vi sender ut, sier Kjell Bjørn Vinje.

”Fuck up” og ”tante”
Fordelene med å kommunisere i sosiale medier er mange, mener Vinje. Samtidig legger han ikke skjul på at det er mange snubletråder der ute. Han har selv opplevd å tryne.

– Det hender jo at man driter seg ut.

– Hvordan da?

– Jeg har brukt noen ord som er blitt gjenstand for diskusjon, både internt og eksternt. Blant annet omtalte jeg en stygg skrivefeil i en Aftenposten-tittel som en ”fuck up” på Twitter. I samme åndedrag kalte jeg attpåtil avisa for ”tanta”. Den fikk jeg en del negative tilbakemeldinger på, sier pressesjefen uten at han har noen problemer med å skjønne reaksjonene som kom.

– Når man skriver på vegne av en såpass stor og tung etat som Statens vegvesen i sosiale medier, bør man ikke bli for kjapp og uformell i tonen.

Kundesenter blir utfordrende
Vinje tror den aller største utfordringen med tilstedeværelsen i sosiale medier vil komme den dagen Vegvesenet etablerer noe som kan oppleves som et digitalt kundesenter. Trykket fra publikum kommer til å bli massivt.

– Jeg tror ikke det finnes noen aktører – verken i det offentlige eller private – som vi kan sammenligne oss med. Skal vi ta det spranget, må vi sørge for at vi har kapasitet til å håndtere det. Da snakker vi fort om mange stillinger som er dedikert til oppgaven, sier Vinje.