Da forvaltningsreformen gjorde fylkene til den største veieieren i 2010, fulgte det ekstra penger med på lasset. Investeringstakten har økt, men samferdselspolitikere i Møre og Romsdal, trøndelagsfylkene, Nordland, Troms og Finnmark sier til Nationen at sprengt kapasitet til planlegging fører til at pengene i år ikke blir brukt.
– Vi får ikke være en så god veieier som vi ønsker, sier leder Oddbjørn Vatne i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal til avisa.
Plansjef Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen legger ikke skjul på at plankapasiteten i Vegvesenet ikke var forberedt på å takle ekstrainvesteringene som kom da fylkene ble store veieiere.
– Det utdannes for få med kompetanse innen veiplanlegging. Vegvesenet har gjort massiv nyrekruttering, men det viser seg at rekrutteringsutfordringen er svært stor innen veiprosjektering, sier hun.
Avdelingsdirektør Knut Nauste i Statens vegvesen i Møre og Romsdal mener reduserte plankrav for små og mellomstore veiprosjekter kunne løst deler av utfordringene. (©NTB)