Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Droppet kvalitetssikring av jernbane langs Mjøsa

Publisert: 15.12.2011 06:30. Sist endret: 27.11.2013 21:33.

Regjeringen droppet obligatorisk kvalitetssikring av utbyggingen av en ny jernbanestrekning som vil rasere strandsonen langs Mjøsa.

  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL

  • NRC Group Norge blir med i Diversitas

  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen

  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap
  • Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning
  • Ole-Jørgen Mo ny kommersiell direktør for Optimera
  • Frykter skyhøy prisstigning på trelast
  • Venstre vil endre arbeidsmiljøloven
  • Marthinsen & Duvholt kjøper utslippsfritt fra Nasta
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Selv om sluttsummen er ukjent, vil E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvoll og Hamar komme på flere titalls milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet. Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009.

Rasering
– Vi hadde mange møter, og prosessen var godt i gang. Men plutselig stoppet arbeidet opp. Vi ble veldig overrasket, og vi har heller ikke fått noen forklaring, sier fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Årsaken til at kvalitetssikringsprosessen aldri ble fullført, er at man hadde kommet så langt i planleggingsprosessen at valget sto mellom å utsette eller å komme i gang, sier statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) til avisa.

Konsekvensen av jernbanebyggingen blir blant annet at store deler av strandsonen langs Mjøsa og Vorma lenger sør blir rasert. Banen blir dessuten en lavhastighetstrasé der godstog ikke kan bruke deler av linjen.

Dette avviser imidlertid Jernbaneverket

– Det dobbeltsporet som nå bygges langs Mjøsa bygges ved siden av den gamle banen og kan selvfølgelig brukes av godstog. Strekningen bygges for en maksimalhastighet for 200 kilometer i timen. Det er hele poenget med den nye strekningen, sier Thor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverkets avdeling for plan og utvikling til NTB.

Alternativ trasé
En alternativ trasé til det som blir beskrevet som norgeshistoriens største enkeltinngrep i strandsonen, ble aldri utredet. Selv om selskapet Deutsche Bahn mener en alternativ trasé i øst både ville vært billigere og tatt kortere tid å bygge, mener Bartnes at det motsatte er tilfellet.

– Jeg føler meg trygg på at den traseen vi nå skal gå for er den beste, og at det er godt nok utredet, sier han.

Kostnadsrapporten om Deutsche Bahn-prosjektet er unntatt offentlighet.

SVs Hallgeir Langeland sier til avisa at Jernbaneverket bevisst har forledet politikerne til å tro at deres trasévalg er det beste, uten at det er blitt dokumentert.

Jernbaneverket opplyser at konsekvensen av den nye strekningen er at strandsonen langs Mjøsa blir mer tilgjengelig enn i dag.

– Deler av strekningen som i dag ligger langs stranden blir bygget inn i tunneler. Dermed blir arealer frigjort og det blir mer strandsone enn før, sier Thor Erik Skarpen.

Nøkkelord:

Anlegg, Arkitekter/Rådgivere, Arkitekter, Rådgivere
 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Hæhre krever over en halv milliard
– motparten vil ha 104 millioner kroner

 

Frykter skyhøy prisstigning
på trelast

 

Oslo kommune ber om smitte-tips
- varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen