Behov for en milliard til rassikring

En ny skredsikringsplan kartlegger rasfaren langs vegnettet vårt og kostnadene ved å sikre strekningene. Planen avdekker et investeringsbehov på over en milliard kroner i Region sør.

Skredsikringsplanen er utarbeidet som et grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan (NTP) 2014 – 2023, melder vegvesen.no.

Den tar for seg nærmere 150 rasfarlige punkter og strekninger både langs riksvegnettet og fylkesvegene i regionen. Hvert enkelt sted er kategorisert som høy, middels eller lav prioritet. Dette bygger på faktorer som trafikkmengde, skredfare, omkjøringsmuligheter m.m. I tillegg er det gjort grove kostnadsoverslag på hvor store investeringer som behøves for å sikre hvert enkelt punkt.

Kartleggingen konkluderer med et investeringsbehov på 278 millioner kroner langs riksvegnettet, hvorav 170 millioner behøves til de tre stedene som har fått “høy prioritet”. Disse er E39 Holmenfoss/Try (150 mill.), rv. 9 Haukelia (10 mill.) og E134 Brudalsbrekka (10 mill.)

Investeringsbehovet langs fylkesvegnettet er anslått til 760 millioner kroner, og fordeler seg slik:

*Buskerud 49 mill. kr.
*Vestfold 91 mill. kr.
*Telemark 326 mill. kr.
*Aust-Agder 58 mill. kr.
*Vest-Agder 236 mil. Kr.

Tiltakene som er aktuelle spenner fra relativt enkle ting som rensk og rasgjerder til kostnadskrevende omlegging av veger og bygging av tunneler. Planen inneholder også en vurdering av forventede klimaendringer og konsekvensene av det. Det antas at mildere og våtere klima vil føre til færre snøskred i lavlandet, men mer av andre typer skred og nedfall.
Skredsikringsplanen omfatter ikke rasfare i tunneler og vegskjæringer.