Vegkontorene til distriktene

Samferdelsministeren gikk vegdirektøren stikk i mot. Hun har nå overprøvet hans innstilling når det gjelder plasseringen av de regionale vegkontorene. Hun valgte Lillehammer. Arendal, Leikanger, Molde og Bodø.

- Effektivitet, desentralisering og en mer balansert fordeling av statlige arbeidsplasser i de enkelte landsdeler, har vært viktig i Samferdselsdepartementets vurdering av lokaliseringen for Statens vegvesens fem nye regionkontorer. I tillegg har departementet lagt vekt på at regionkontorene skal lokaliseres til steder der det i dag er vegkontor. Det reduserer omstillingskostnadene, og gir gode muligheter til å rekruttere og beholde høy vegfaglig kompetanse. Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at Samferdselsdepartementet i dag har fastsatt følgende lokalisering for regionkontorene: Region Øst: Lillehammer, Oppland Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus og Østfold Region Sør: Arendal, Aust-Agder Buskerud, Telemark, Vestfold, Aust-Agder og Vest-Agder Region Vest: Leikanger, Sogn og Fjordane Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland Region Midt: Molde, Møre og Romsdal Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal Region Nord: Bodø, Nordland Finnmark, Troms og Nordland Mer balansert fordeling av statlige arbeidsplasser - I likhet med Vegdirektoratets anbefaling har Samferdselsdepartementet også lagt til grunn at regionkontorene skal lokaliseres til steder hvor det i dag er et vegkontor. Dette vil minske omstillingskostnadene, og betyr ellers at regionkontorene samlokaliseres med en av regionens fylkesadministrasjoner. Jeg har også forståelse for at det i tilrådingen fra Vegdirektoratet er lagt stor vekt på blant annet reiseavstand og reisekostnader internt i regionen og mellom regionkontoret og Oslo. Men ut fra en helhetlig vurdering, er jeg kommet fram til en annen lokalisering av regionkontorene enn det som framgår av Vegdirektoratets tilråding. Jeg har i den forbindelse lagt særlig vekt på hensynet til desentralisering og ønsket om en mer balansert fordeling av statlige arbeidsplasser i de enkelte landsdeler. Et mer desentralisert og effektivt vegvesen! - Omorganiseringen av Statens vegvesens forvaltningsdel vil føre til en desentralisering. Viktige oppgaver skal overføres fra Vegdirektoratet i Oslo og ut til fem nye vegregioner. I tillegg til de fem regionkontorene skal Statens vegvesen ha om lag 30 vegkontorer og et nett av filialer. Dette gir nærhet til brukerne, samtidig som man skal utnytte og videreutvikle den lokalkunnskap og høye kompetanse som alle dagens 19 vegkontorer har opparbeidet. - Omorganiseringen av Statens vegvesens forvaltningsdel vil gi større effektivitet. Mindre ressurser vil dermed gå til administrasjon, slik at mer penger i stedet kan brukes til utbygging,drift og vedlikehold av vegnettet over hele landet, sier samferdselsministeren. Samarbeid med de ansatte - Nå er det viktig å følge opp Stortingets vedtak og legge til rette for en effektiv gjennomføring av omorganiseringen fra og med 1. januar 2003. I denne oppfølgingen er det nødvendig å ha et godt samarbeid med de ansatte i Statens vegvesen og deres organisasjoner og med lokale myndigheter og brukere av vegnettet, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.