Millionerstatning etter rassikring

Manglende informasjon om dårlig fjell i anbudsgrunnlaget, ga Mika AS 5,4 millioner kroner i erstatning etter rassikringsarbeid.

Det er to år siden Støylsnestunnelen i Kjøsnesfjorden åpnet i Jølster. Siden den gang har Mika AS og Statens vegvesen kranglet om sluttoppgjøret, melder NRK Sogn og Fjordane.

Mika AS ble i januar 2010 kjøpt av Betonmast Anlegg som i sin tur ble kjøpt opp av det sveitsiske konsernet Implenia i oktober i år.

Det var entreprenøren som gikk rettens vei etter at de mente Statens vegvesen betalte for lite for sikringen av den rasutsatte veien i Sogn og Fjordane.

Det opprinnelige kravet i Fjordane tingrett var på 27 millioner kroner pluss moms for merarbeid og merkostnaden som dårlig bergmasse medførte. Med i kravet var også tilbakebetaling av 4,4 millioner kroner som Statens vegvesen holdt tilbake for sen sluttdokumentasjon, og nær åtte millioner kroner for merarbeid med rasvoller.

Retten gav entreprenøren medhold i at anbudsgrunnlaget inneholdt mangler siden den dårlige bergmassen ikke var omtalt. Retten mener også at Mika heller ikke kunne forutse at fjellet var så dårlig som det var. Derimot mente de at Statens vegvesen hadde rett til å holde tilbake dagmulkten siden ferdigdokumentasjonen ble levert 88 dager for sent.

Erstatningsbeløpet mye mindre enn det Mika krevde fordi retten ikke fant det bevist og dokumentert at alt merarbeid og merkostnad kunne knyttes til sprakefjellet, skriver NRK Sogn og Fjordane.

Retten landet til slutt på 5,4 millioner kroner i erstatning til Mika. Begge partene må dekke sine egne saksomkostninger.