Skoleprosjekt skal gi passivhusmodul

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har stor tro på skoleprosjektet der arkitektstudenter, ingeniørstudenter og byggfagelever skal samarbeide om å bygge en passivhus-modul.

– Det eneste jeg ikke liker med passivhus er navnet. Det er jo noe av det mest aktive vi kan holde på med, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen da det tverrfaglige utdanningssamarbeidet Osloprosjektet ble presentert på Arkitekthøgskolen i Oslo tirsdag.

– Det som er veldig spennende i dette prosjektet er at alle ledd fra arkitekt og ingeniører til fagskolen og fagarbeiderne er med. I fremtidens kunnskapssamfunn trenger vi hele denne rekka, og vi trenger at alle kreftene spiller på lag, sa Kristin Halvorsen.

Det er første gang Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, ingeniørutdanningen ved HiOA, Fagskolen i Oslo og Sogn videregående skole samarbeider om et felles undervisningsopplegg der elevene og studentene representerer de ulike faggruppene i et byggeprosjekt. Tema har vært energieffektivisering i bygg.

Brakker på passivhusnivå
Gjennom fellesopplegget skal de designe, prosjektere, beregne og bygge passivhusmoduler. I tillegg til skolene, er industripartnerne Temporent, Moelven Byggmodul, Uco og Indus sammen med Sintef Byggforsk involvert.

– Dersom alle partene klarer å samarbeide og forstå hverandre bedre, får vi ikke bare gode passivhus og lavenergihus som kan bidra til å redde klimaet for fremtiden, vi skaper også god næringspolitikk, sa kunnskapsministeren.

- Byggenæringen en nøkkelnæring
Halvorsen fremhevet byggenæringen som en nøkkelnæring når fremtidens klimautfordringer skal løses.

– Vi har massevis av fornybar energi av topp kvalitet i Norge, men vi sløser med den. Energieffektivisering av bygg kan bidra til store reduksjoner av klimautslipp, og byggenæringen er en nøkkelnæring for å få dette til, sa Kristin Halvorsen.

Det er første gang man ser på muligheten for å bygge moduler, eller brakker, i passivhusutførelse.

Mange store entreprenører bruker mye energi på drift av brakkerigg underveis i byggeprosjekter, og de har vært opptatt av problemstillingen i lengre tid.

– Kan hindre frafall
Det er Lavenergiprogrammet har vært initiativtaker til prosjektet.

– Vi er opptatt av å gi ungdom i utdanning en unik mulighet til å få framtidasrettet og nødvendig kunnskap om passivhusbygging og energiriktig utførelse allerede i studie- og skoletiden, sier prosjektkoordinator Veslemøy Nestvold i Lavenergiprogrammet.

De har stor tro på at denne typen integrert undervisning kan bidra til å hindre frafall i videregående skole.

– Et lignende prosjekt i Froland kommune har vist at fokus på framtidas løsninger og ny teknologi gjør fagutdanning mer spennende og man får større søkning til byggfagene og hindrer frafall i perioden. Vi tror at dette forsøksprosjektet i Oslo kommune kan danne grunnlag for en modell som kan brukes over hele landet, sier Nestvold.