Jernbaneverket ønsker totalentreprenører

Jernbaneverket ønsker seg et leverandørmarked som kan ta mer helhetsansvar.

- I dag er grunnarbeid og jernbaneteknikk to adskilte markedsområder. Jeg skulle gjerne sett at det var større vilje i markedet til å slå sammen disse to fagene. Det er foreløpig få aktører med evner, vilje og erfaring til å ta totalentrepriser, men det er i den retningen Jernbaneverket kommer til å gå, sier Michael Bors, direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket.

Skal dyrke byggherrerollen

Bors forteller at Jernbaneverket i fremtiden vil rendyrke sin byggherrerolle og involvere seg mindre i prosjektgjennomføringen. Det betyr at brorparten av prosjekteringen skal skje i leverandørmarkedet og det betyr at Jernbaneverket ved flere og flere prosjekter ønsker å bevege seg bort fra dagens modell med fagdelte hovedkontrakter med mye byggherreinvolvering og koordineringsansvar.

- Vi ser på flere ulike modeller for bruk av kontrakter. Vi kan for eksempel kjøre samspillskontrakter hvor vi trekker leverandørene aktivt inne i en samarbeidsfase før prosjektene starter opp. Vi ser også at større og sammenhengende entrepriser kan være veien å gå, sier Bors.

- Egne utbyggingsselskaper er også et alternativ. Det forutsetter imidlertid at rammebetingeleser og de politiske myndigheter tillater det, fortsetter han.

Begynner i det små

Jernbaneverket vektlegger at de vil bruke tid på å få til en god overgang til et prosjektmarked der leverandørene i større grad tar helhetsansvar. Mye tyder på at de i første omgang vil bruke de litt mindre prosjektene til å øve inn totalentreprisekontrakter.

Prosjektdirektør Jon Brede Dukan i Jernbaneverket Utbygging Regionale prosjekter sitter på en stor prosjektportefølje med mindre prosjekter som skal gjennomføres de neste årene. Han er sikker på at de regionale prosjektene vil spille en viktig rolle i utviklingen av nye kontraktsmodeller. Han tror også at nye entreprisemodeller kan bidra til å gjøre de mindre prosjektene mer attraktive for leverandørene. De regionale prosjektene opplever nemlig tøff konkurranse fra både de største jernbaneprosjektene og fra veiprosjekter.

- Det er minst like viktig at vi ser på hva vi kan gjøre for å tilpasse oss markedet som det er å få markedet til å tilpasse seg oss, sier Dukan.

Tenker nytt

Dukan har en rekke kontraktsmodeller han ønsker å diskutere med bransjen. Han vil blant annet ha svar på om større kontraktspakker også kan være veien å gå for de regionale prosjektene.

- Ønsker entreprenørene for eksempel en portefølje med flere ulike prosjekter innenfor ett geografisk område? spør Dukan og legger til at dette er noe de vurderer i forbindelse med det store antallet plattformsprosjekter som skal gjennomføres frem mot 2019.

- Et annet alternativ kan være en modell der man får en prosjektportefølje som for eksempel skal gjennomføres innen 3-5 år. Tilbyder vil da stå ansvarlig for å definere en leveranseplan og følge den opp, sier Dukan, som fremhever at de må tørre å tenke nye tanker hvis de ønsker å utvikle og spille på lag med markedet.

Skal implementere ny kontraktsstrategi

Jernbaneverket er ifølge Michael Bors mer eller mindre ferdig med en ny overordnet kontraktstrategi, men jobben med å implementere den gjenstår.

- Vi klarer ikke å implementere en kontraktsstrategi alene. Vi må ha leverandørsiden med oss. Vårt mål med dette arbeidet er å øke utbyggingskapasiteten totalsett, sier Bors.

Viktige leverandørdager

Deler av ledelsen i Jernbaneverket var nylig samlet på Gardermoen i forbindelse med at Utbyggingsenhet Regionale prosjekter inviterte til leverandørdag. Jernbaneverkets ulike leverandørdager er et ledd i etatens arbeid med å skape et tettere forhold til bransjen. I en tid med stor økning i jernbaneinvesteringene ønsker Jernbaneverket både å skape blest om egne prosjekter, samtidig som de i tett dialog med bransjen ønsker å utvikle de best egnede kontrakts- og samarbeidsformene.

150 deltakere fra cirka 65 ulike bedrifter møtte opp til Jernbaneverkets leverandørdag på Rica Hotel Gardermoen. Utbyggingsenhet Regionale prosjekter informerte primært om kommende prosjekter i Østlandsområdet, men vil kjøre egne leverandørdager for de andre regionene.