Ferje-konkurransen langs kysten skal granskes

Vegdirektoratet vil få klarhet i om ferjetilbudet er blitt bedre eller dårligere etter at det ble innført konkurranse om driften av de ulike sambandene.

– Vi vil se om ferjetilbudet er blitt bedre, om flåten er blitt fornyet og om hvordan tilbudet har utviklet seg med hensyn til helse, miljø og sikkerhet, sier Joachin Rønnevik i Vegdirektoratets ferjeteam til Stavanger Aftenblad.

Mens det for et par tiår siden kunne være flere ferjerederier i hvert eneste kystfylke, er det i dag kun fire store selskaper igjen som driver ferjer og snøggbåter langs kysten. Spørsmålet er om fire selskaper er nok for å sikre virkelig konkurranse.

– Det kan være tilstrekkelig dersom alle selskapene er med i konkurransene som blir lyst ut. Problemet dukker opp dersom de store deler kysten eller markedene mellom seg, sier avdelingsleder Frode Longva i Transportøkonomisk Institutt til avisa.

Granskingen som skal settes i gang like over nyttår, vil også kunne gi svar på om konkurransen mellom rederiene er effektiv når det blir gjennomført anbudskonkurranse, sier han.

– Det er naturlig å gjøre en grundig gjennomgang nå ettersom de aller fleste ferjesambandene har vært satt ut på anbud. Om få år kommer driften av mange samband til å legges ut på anbud for andre gang. Målet er at konkurransen skal gjøre tilbudet bedre for publikum og samtidig mer samfunnsøkonomisk effektivt, sier Joachim Rønnevik.

Vegdirektoratet har naturligvis lagt konkurransen om å få granske ferjenæringen ut på anbud. Resultatet skal foreligge før sommeren 2012.