Vil bygge ut Vikersund

- Gå for 250 meter i Vikersund og glem luftslottet Rødkleiva i Oslo, mener eks-verdensmester Ole Gunnar Fidjestøl (44).

Modum i Buskerud tar for alvor sats i «vintersportens Formel 1» og vil bygge verdens største og mest moderne skiflygingsbakke. Anlegget har ligget der i snart 70 år allerede. Nå vil lokalmiljøet bygge om til Nye Vikersund og servere skihopp på opp mot 250 meter til en firedel av prisen målt mot Rødkleiva-prosjektet bakenfor Holmenkollen-anlegget. Avstanden mellom «rivalene» er en times biltur. Det er ikke realistisk med to skiflygingsbakker innenfor så kort avstand i Norge. Den enes brød blir den andres død. Og man bør ikke bytte ut noe man vet hva er mot noe man ikke aner noe om, sier Fidjestøl til NTB. Den tidligere storhopperen har selv svevd 190 meter (1987, seier i Planica) på sitt lengste. Han ble verdensmester i Oberstdorf i 1988. I Vikersund vil vi legge til rette for at bakken kan endres raskt i takt med tid og stil, og det med hjelp av enkle midler, slår 44-åringen fast. Vrir tilløpet Mens mammutprosjektet i Oslo ventelig vil koste om lag 200 millioner kroner, garanterer Vikersund-folket at Nye Vikersund vil komme på maksimalt 56,1 millioner kroner. Inne i den prisen ligger blant annet: * Riving av eksisterende tilløp, som har stått i snart 50 år og er bygget for en helt annen hoppstil. * Vridning av tilløpet 33 meter mot sør og sprengning av unnarennet ni meter innover i fjellsiden for å skåne bakken for vind. * Bygging av nytt dommertårn, starttårn og varmebu, VIP-tribuner, toalettanlegg, tekniske rom og kommentatorbokser. * Flomlys for kveldsarrangementer. Norges Skiforbund (NSF) skal innen utgangen av mars ha bestemt seg for hvilket av de to skiflygingsprosjektene de vil støtte. Vikersund-bakken har status som nasjonalanlegg foreløpig til utgangen av 2009. Vi vil ha forlenget avtale om nasjonalanlegg, og dessuten krever vi at NSF står på for å skaffe oss internasjonale renn, sier styreleder Arve Thorvik i Skiflyging Vikersund AS.