Jernbanens miljøkalkulator

Jernbaneverket har laget en webbasert kalkulator som regner ut hvor mye klimagassutslipp et utbyggingsprosjekt vil gi i alle sine faser: Produksjon, bygging, drift og vedlikehold.

- Det er et praktisk verktøy som gir et sammenlikningsgrunnlag på miljøutslipp. Dette kan være veldig nyttig når du skal oppfylle miljøkrav og øke miljøgevinster, forklarer Håvard Kjerkol, miljørådgiver på Follobanen.

Utgangspunkt for beregningen er utslipp som oppstår i produksjon av innsatsfaktorer som betong og stål. Summen av alle innsatsfaktorene gir et utslipp målt i fem utslippskategorier som er klimagasser, ozon, forsuring, eutrofiering og fotokjemisk smog for prosjektets levetid.

Kalkulatoren er et resultat av arbeidet med Jernbaneverkets miljøbudsjett, et verktøy for å styre planlegging og bygging av prosjekter ut i fra et miljøperspektiv. Miljøbudsjettet brukes aktiv for å styre Jernbaneverkets tekniske valg.

Toårs arbeid
Miljøkalkulatoren markerer også miljøbudsjettets to første leveår.

Jernbaneverket trappet opp miljøarbeidet i 2009 i tråd med Stortingets klimaforlik fra 2008. Regjeringen ba da samferdselsetatene om å lage et klimagassbudsjett for store prosjekter. Follobanen et det første prosjektet med eget miljøbudsjett.

Modellen som ligger til grunn for Jernbaneverkets miljøbudsjett stammer fra svenske Trafikverket. Under bygging av Botniabanan brukte svenskene et miljøregnskap for å tallfeste klimagassutslipp for prosjektet.

- Ulempen var at modellen ga kun en beregning av miljøutslipp etter bygging, men ikke mulighet til å redusere utslippene før de oppstår. Vi ønsket å kunne påvirke den tekniske planleggingen, så vi bestemte oss for å utvikle modellen fra et miljøregnskap til et prosjektstyringsverktøy, forklarer Kjerkol.

Nyttig for leverandørmarkedet
Jernbaneverket etablerte et samarbeid med rådgiverne ViaNova, Asplan Viak og Miljøsystemanalyse (MISA), som var avgjørende for å kunne utvikle miljøbudsjettet.

- Miljøbudsjettet skal ikke være noe engangsopplegg, men et verktøy som skal hjelpe alle prosjekter i Jernbaneverket til å bli mer miljøvennlig. Kalkulatoren passer best for detaljprosjekteringen, men kan også brukes fra første utredningsfase. Det viser seg at jo tidligere en får med miljø i planlegging, dess bedre blir miljøløsningene, sier Kjerkol.

Leverandørmarkedet kan også bli en vinner i Follobanens miljøarbeid.

- Miljøbudsjettet kan for eksempel hjelpe våre leverandører til å oppfylle konkrete miljøkrav. På denne måten kan de være med å dra lasset for å nå målet om mer miljøvennlig jernbane, sier Kjerkol.