NHO oppgitt over Nav

Flere NHO-bedrifter mener de nye reglene for oppfølging av sykmeldinger er så vanskelige at de blir en stor belastning.

– Flere av våre medlemsbedrifter opplever at arbeidsgiver blir påført en stor belastning. Også store bedrifter opplever dette. Det er svært arbeidskrevende for lederne å skulle følge opp sykmeldte, slik kommunikasjonen med Nav er i dag, sier Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til Dagsavisen.

Det var i sommer at regelverket for oppfølging av sykmeldte ble revidert. Endringene førte til at arbeidsgiver kjappere må sende oppfølgingsplaner til Nav, og dialogmøter mellom leder, Nav, den sykmeldte og lege skal skje tidligere i prosessen enn før.

Men ifølge Oppegaard opplever medlemsbedriftene at kommunikasjonen med Nav er så dårlig at det er umulig å overholde de nye fristene. Flere bedrifter mottar purrebrev fra Nav, selv om fristene er overholdt. Flere bedrifter opplever at oppfølgingen av sykmeldte helt stopper opp etter seks måneder, på grunn av manglende oppfølging fra Nav. Bedriftene mener dessuten at det er skapt en byråkratisk papirmølle.

– Dette tar uforholdsmessig mye tid, fastslår Oppegaard.

NHO har nå sendt et brev til Nav der de tar opp alle problemene. I Nav sier seksjonssjef May Britt Christoffersen på generelt grunnlag at de er i en innkjøringsfase for de nye reglene. Hun sier også at Nav er i dialog med partene og at de jobber med å forbedre egne rutiner og systemer.