Det må være takhøyde

Det raser en til dels amper debatt om lyntog eller ikke i Norge – og fremst blant duellantene står samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og tidligere NSB-sjef Osmund Ueland. Det brukes sterke ord i debatten.

For vår del mener vi at det er viktig å debattere denne saken og at alle sider kommer frem. Ellers gjentar vi at det viktigste nå er at man starter med de løsninger som gjør mest nytte på kortest mulig tid.

Politikerne har i årevis latt jernbane og vei forfalle. Nå er det tatt et krafttak for å ta igjen noe av etterslepet. Noen politikere har latt seg begeistre av lyntog – og det er ikke grenser for hva som skal bygges. Vi må da bare minne om at før vi starter med å gjennomføre de mest vidløftige planene, så må man ta tak i det som virkelig er problemet, og her har Ueland et poeng.

Vi er enig med Ueland i at det viktigste nå er å få en skikkelig jernbaneløsning på det sentrale Østlandet. Før man begynner å tenke hurtigtog til andre deler av landet, må alle stamveier bygges ut til fullgod standard. Det vil være det beste for distriktene – og det vil være det beste for landet.

Ellers er alle ørkesløse debatter som utsettes nærmest en hver utbygging noe som er typisk i Norge, men dessverre er dette også noe av det mest negative vi opplever i vårt land.

Jeg fulgte nylig NRK-debatten om Munch-museets fremtidige plassering i Oslo. Dette var på mange måter en deprimerende forestilling. Vi merker oss at Carl I Hagen fortsetter i sin vanlige populistiske stil. Det styrker ikke akkurat hans ettermæle.

Nå skal Oslo bystyre avgjøre denne saken. La oss håpe at noen ser litt ut over hva som tjener den enkeltebystyremedlem best i forhold til valgdistrikt i hovedstaden. Munch er for stor til å bli brukt i et kommunepolitisk maktspill.

Det raser en til dels amper debatt om lyntog eller ikke i Norge – og fremst blant duellantene står samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og tidligere NSB-sjef Osmund Ueland. Det brukes sterke ord i debatten. For vår del mener vi at det er viktig å debattere denne saken og at alle sider kommer frem. Ellers gjentar vi at det viktigste nå er at man starter med de løsninger som gjør mest nytte på kortest mulig tid.

Politikerne har i årevis latt jernbane og vei forfalle. Nå er det tatt et krafttak for å ta igjen noe av etterslepet. Noen politikere har latt seg begeistre av lyntog – og det er ikke grenser for hva som skal bygges. Vi må da bare minne om at før vi starter med å gjennomføre de mest vidløftige planene, så må man ta tak i det som virkelig er problemet, og her har Ueland et poeng.

Vi er enig med Ueland i at det viktigste nå er å få en skikkelig jernbaneløsning på det sentrale Østlandet. Før man begynner å tenke hurtigtog til andre deler av landet, må alle stamveier bygges ut til fullgod standard. Det vil være det beste for distriktene – og det vil være det beste for landet.

Ellers er alle ørkesløse debatter som utsettes nærmest en hver utbygging noe som er typisk i Norge, men dessverre er dette også noe av det mest negative vi opplever i vårt land.

Jeg fulgte nylig NRK-debatten om Munch-museets fremtidige plassering i Oslo. Dette var på mange måter en deprimerende forestilling. Vi merker oss at Carl I Hagen fortsetter i sin vanlige populistiske stil. Det styrker ikke akkurat hans ettermæle.

Nå skal Oslo bystyre avgjøre denne saken. La oss håpe at noen ser litt ut over hva som tjener den enkeltebystyremedlem best i forhold til valgdistrikt i hovedstaden. Munch er for stor til å bli brukt i et kommunepolitisk maktspill.