Reinertsen bygger Rotvollkryss

Reinertsen og Statens vegvesen signerte fredag en kontrakt på 235 millioner kroner. Dermed blir det trondheimsentreprenøren som bygger det nye vegsystemet fra Gildheim til Grillstad i Trondheim.

- Vi utvider anleggsområdet vårt lenger østover og nå er det firefeltsveg på rv. 706 fra Gildheim til Rotvollkrysset som står for tur, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Brua over Håkon VIIs gate blir for smal for fire kjørefelt derfor bygger vi en ny bru ved siden av. Bruene får to kjørefelt hver. Det blir fem meter bred sykkelveg med fortau langs hele strekningen som skal bygges mellom Gildheim og Grillstad.

Dagens Rotvollkryss har for liten kapasitet, så brua som er der i dag skal rives og gi plass til to nye bruer som danner et rundkjøringslokk over Omkjøringsvegen. En egen gang- og sykkelbru over Omkjøringsvegen og begge rampene skal bedre sikkerheten for de myke trafikantene. I dag må de krysse biltrafikken i fotgjengerfelt.

Vi planlegger også å utvide Omkjøringsvegen på Tunga til fire felt. Det innebærer at vi må bygge en ny bru parallelt med den gamle Madsjøbrua. En strekning av Håkon VIIs gate skal også utvides til firefelts (fra Omkjøringsvegen til like forbi Innherredsveien) og da må også rundkjøringen ved IKEA bygges om. Dette er opsjoner som ligger i kontraktssummen med Reinertsen. Endelig beslutning om vi skal bygge dette tar vi i løpet av 2012.

Flere fordeler med totalentrepriser
Det er en totalentreprise som altså innebærer at entreprenøren Reinertsen også får jobben med å detaljprosjektere det som skal bygges.

- Vi synes det er svært positivt at Statens vegvesen nå har tatt i bruk totalentrepriser i forbindelse med gjennomføring av store veganlegg, sier Erik Reinertsen administrerende direktør i Reinertsen as. Denne kontraktmodellen baserer seg på ett tett samarbeid mellom de som tegner og beregner, og de som bygger ute på anlegget.

- Vi mener dette er med på å sikre økt kvalitet og raskere gjennomføring av prosjekter. Ansvarsforholdene i prosjektene blir også enklere og tydeligere. I denne jobben får vi mulighet til å bruke vår kompetanse innen både landskapsarkitektur, teknisk prosjektering og utførelse, sier Reinertsen.

- Vi utvider anleggsområdet vårt lenger østover og nå er det firefeltsveg på rv. 706 fra Gildheim til Rotvollkrysset som står for tur, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Brua over Håkon VIIs gate blir for smal for fire kjørefelt derfor bygger vi en ny bru ved siden av. Bruene får to kjørefelt hver. Det blir fem meter bred sykkelveg med fortau langs hele strekningen som skal bygges mellom Gildheim og Grillstad.

Dagens Rotvollkryss har for liten kapasitet, så brua som er der i dag skal rives og gi plass til to nye bruer som danner et rundkjøringslokk over Omkjøringsvegen.  En egen gang- og sykkelbru over Omkjøringsvegen og begge rampene skal bedre sikkerheten for de myke trafikantene. I dag må de krysse biltrafikken i fotgjengerfelt.

Vi planlegger også å utvide Omkjøringsvegen på Tunga til fire felt. Det innebærer at vi må bygge en ny bru parallelt med den gamle Madsjøbrua. En strekning av Håkon VIIs gate skal også utvides til firefelts (fra Omkjøringsvegen til like forbi Innherredsveien) og da må også rundkjøringen ved IKEA bygges om. Dette er opsjoner som ligger i kontraktssummen med Reinertsen. Endelig beslutning om vi skal bygge dette tar vi i løpet av 2012.

Flere fordeler med totalentrepriser

Det er en totalentreprise som altså innebærer at entreprenøren Reinertsen også får jobben med å detaljprosjektere det som skal bygges.

- Vi synes det er svært positivt at Statens vegvesen nå har tatt i bruk totalentrepriser i forbindelse med gjennomføring av store veganlegg, sier Erik Reinertsen administrerende direktør i Reinertsen as. Denne kontraktmodellen baserer seg på ett tett samarbeid mellom de som tegner og beregner, og de som bygger ute på anlegget.

- Vi mener dette er med på å sikre økt kvalitet og raskere gjennomføring av prosjekter. Ansvarsforholdene i prosjektene blir også enklere og tydeligere. I denne jobben får vi mulighet til å bruke vår kompetanse innen både landskapsarkitektur, teknisk prosjektering og utførelse, sier Reinertsen.

Vær obs på endringer

Anleggsarbeidet kommer i gang i månedsskiftet januar/februar 2012. Førsteprioritet blir å sikre gode midlertidige løsninger for de myke trafikantene i området.

En stor utfordring blir å legge om trafikken på Omkjøringsvegen og i rampene i Rotvollkrysset mens vi river den gamle brua og bygger det nye rundkjøringslokket. En midlertidig rundkjøring blir bygget på rv. 706 for å få trafikken unna anleggsområdet. Trafikken blir lagt om flere ganger. Det blir et puslespill for å få trafikken til å flyte best mulig og samtidig få plass til å bygge det nye rundkjøringslokket.

- Vi oppfordrer alle til å følge nøye med på skiltingen og være obs på at det vil skje store endringer i trafikkmønsteret her de neste årene, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

- Alle må forberede seg på at det til tider vil bli køer. Det er umulig å unngå. Men vi skal gjøre vårt beste for å få trafikken til å flyte. Det håper jeg alle bilførerne gjør også, legger Johnsen til.

Ny fv. 706 fra Gildheim til Grillstad åpnes for trafikk høsten 2013 mens Strindheimtunnelen åpnes i 2014.

Anleggsarbeidet kommer i gang i månedsskiftet januar/februar 2012. Førsteprioritet blir å sikre gode midlertidige løsninger for de myke trafikantene i området.

En stor utfordring blir å legge om trafikken på Omkjøringsvegen og i rampene i Rotvollkrysset mens vi river den gamle brua og bygger det nye rundkjøringslokket. En midlertidig rundkjøring blir bygget på rv. 706 for å få trafikken unna anleggsområdet. Trafikken blir lagt om flere ganger. Det blir et puslespill for å få trafikken til å flyte best mulig og samtidig få plass til å bygge det nye rundkjøringslokket.

- Vi oppfordrer alle til å følge nøye med på skiltingen og være obs på at det vil skje store endringer i trafikkmønsteret her de neste årene, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

- Alle må forberede seg på at det til tider vil bli køer. Det er umulig å unngå. Men vi skal gjøre vårt beste for å få trafikken til å flyte. Det håper jeg alle bilførerne gjør også, legger Johnsen til.

Ny fv. 706 fra Gildheim til Grillstad åpnes for trafikk høsten 2013 mens Strindheimtunnelen åpnes i 2014.