På grunn av bevegelsene i grunnen flyttet plattformen ved spor 19 seg så mye sidelengs at Jernbaneverket måtte høvle den, forteller overingeniør Thomas Aarskog i Jernbaneverket til Dagsavisen.
Arbeidene med blant annet Operakvarteret har ført til at trikkespor, jernbanespor og fundamenter til kontaktledninger har flyttet på seg. Det er også blitt skader inne i servicetunnelen.
Aarskog sier Jernbaneverket var forberedt på at setningsskader kunne oppstå.
– Vi registrerer setninger og utbedrer fortløpende som en del av vedlikeholdet på Oslo S. Grunnforholdene er svært dårlige under Oslo S med løsmasser helt ned til 80 meter noen steder. Det er en felles utfordring for alle som skal bygge i området og for Jernbaneverket som driver stasjonen, sier Aarskog.
Han sier alle bevegelser i grunnen er fanget opp og flere tiltak for å stabilisere spor og plattformer er utført.
Aarskog bekrefter at grunnen ikke har stabilisert seg etter byggearbeidene, og det pågår en løpende dialog om erstatning fra utbyggerne.