Ta dieseltyvene kontroller utenlandske vogntog

Nærmest hver dag kommer det rapporter om at det stjeles diesel i stor stil både fra norske lastebiler og fra anleggsmaskiner. Ja, saken fra Sjursøya i Oslo hvor østeuropeiske aktører til og med hadde lagt en egen nedgravd slange inn i et tankanlegg, viser hvilken fantasi tyvene har. De synes ikke å ha noen skrupler.

Politiet i Tønsberg arresterte onsdag kveld en 31 år gammel mann fra Litauen som er mistenkt for tyveri av bildekk og diesel.

Mannen kjørte en Mercedes kassebil da han ble stanset av politiet i en kontroll ved Teie på Nøtterøy noe før klokka 21.

Bilen var fullastet med bildekk samt tre tomme tohundreliters dieselfat. Det ble også funnet tappeutstyr i bilen, opplyser operasjonsleder Åge Haakonsen i Vestfold politidistrikt. Dette er en av mange meldinger som et rapporteres nå om dagen.

Ellers har vi igjen sett alt trafikk-kaoset som oppstår med utenlandske vogntog som ikke er skodd for norske veier. Det er uhørt når utenlandske trailersjåfører som får hjelp til å komme seg løs, både stjeler andres kjettinger og ellers oppfører seg truende. Dette gjelder også overfor redningsmannskaper som prøver å rydde opp.

Det at et vogntog kan bli stående å sperre veien i timesvis på grunn av at de ikke har penger til å gjøre opp for berging, er også utrolig. Alle utenlandske trailere som kjører på norske veier må ha alle garantier i orden slik at man slipper unødig stans i trafikken. Ellers må det absolutte kravet være at bilene kontrolleres før de kjører inn i Norge. Da må man sjekke både at dekk og kjettinger er i orden – og at bilen tilfredsstiller kravene ellers.

Vegvesenet har kontrollposter ved alle grenseovergangene. Det blir billigere for samfunnet å ha døgnbemanning på disse kontrollstasjonene enn hva alt plunder og heft koster når ulykken først er der.

Også norske transportører må godta konkurranse, men dersom konkurransevilkårene brytes må man slå ned på det. Og alle som tas for kriminell virksomhet må sendes ut av landet så fort som mulig – og bilene de kjører må aldri få komme inn i landet igjen.

Vi synes det er trist at ærlige trailersjåfører som parkerer og som tar sin hviletid og som trenger søvn, må ligge søvnløs og uroet i tilfelle noen stjeler dieselen deres eller ikke. Dette kan også skape trafikkfarlige situasjoner.