Færre krasjer på sommerdekk

Men fortsatt skjer nesten hver tiende bilulykke om vinteren på sommerdekk, ifølge tall fra If Skadeforsikring. Statsmeteorolog John Smits tror ikke alle følger like godt med på værmeldingen.

9,2 prosent av bilene som var innblandet i eneulykker og møteulykker i perioden november-april, hadde sommerdekk, viser tall fra forsikringsselskapet. Det er en nedgang fra 13,4 prosent året før og 17 prosent vinteren 2008/2009.

– Utviklingen er gledelig. To tøffe vintre etter hverandre ser ut til å ha drevet flere over på vinterdekk. Trolig har også økt omtale av dårlig skodde bilister påvirket flere til å skifte, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If Skadeforsikring.

– Det er likevel fortsatt mange som gambler på at det holder med sommerdekk så lenge det er ’’bare litt’’ snø og frost på veiene, sier han.

Typisk nok er det bilister på Vestlandet og Sørlandet som drar opp gjennomsnittet. Her har 13 prosent av ulykkesbilene sommerdekk om vinteren.

Drøyer sommeren
Til tross for at nordmenn går for å være over middels opptatt av været, kommer snøen tilsynelatende overraskende på mange bilister hvert år.

– Selv om folk hører på værmeldingen, virker det som om mange ikke tar innholdet til seg. Kanskje skyldes det et ubevisst ønske om å utsette vinteren lengst mulig, sier statsmeteorolog John Smits.

Han vil ikke begi seg ut på spådommer om også årets vinter vil by på mye snø, til det er metodene for langt langtidsvarsel for usikre.

– Men vinterdekk er nødvendig for sikker kjøring denne vinteren også. Det kommer ganske sikkert flere perioder med snøføre og annet glatt føre i det aller meste av landet, sier han.

Vær- og føreforhold varierer mye mer enn de fleste tenker over, ifølge statsmeteorologen, også over korte avstander.

– Særlig øker risikoen etter nedbør når det klarner opp på kvelden eller natten. Da kan en nesten usynlig ishinne legge seg på asfalten, sier Smits.

Ikke forbudt
Biler med sommerdekk som er innblandet i ulykker om vinteren, får i gjennomsnitt større skader enn ulykkesbiler med vinterdekk, viser If-tallene.

– Nedsatt bremseeffekt som følge av dårligere friksjon gir større fart inn i sammenstøtet med annen bil eller ned i grøfta. Da blir også skadene større, forklarer Vidar Brustad i If Skadeforsikring.

Veitrafikkloven sier kun at du skal sko bilen etter forholdene. Derfor er det faktisk lov å kjøre på sommerdekk i Norge om vinteren hvis underlaget er bart og tørt og dekkmønsteret er dypt nok.

I motsetning til Norge, har både Sverige og Finland i dag påbud om bruk av vinterdekk om vinteren.

If mener det ikke finnes gode unnskyldninger for å kjøre på sommerdekk om vinteren.

– Vinterdekkene har en annen gummiblanding og dypere mønster enn sommerdekk. Komfortmessig er det heller ingen gode grunner til å kjøre på sommerdekk. Piggfrie vinterdekk er både støyfrie og komfortable å kjøre med, sier Brustad.