Drift og vedlikehold av norske veier

- Igjen er drift og vedlikehold av norske veier i søkelyset og flere politiske aktører bruker Riksrevisjonens merknader i et forsøk på å ta opp igjen gamle fanesaker, sier EBA-direktør Jon Sandnes.

Riksrevisjonen har gått gjennom og vurdert Samferdselsdepartementets oppfølging av statsbudsjettet for 2010. Igjen er drift og vedlikehold av norske veier i søkelyset og flere politiske aktører bruker Riksrevisjonens merknader i et forsøk på å ta opp igjen gamle fanesaker. Men gale påstander blir ikke riktige av at de gjentas. Stortingsrepresentant Rommetveits (Ap) konklusjoner er i strid med hva Samferdselsdepartementet selv sier.

Samferdselsdepartementet sier nemlig til Riksrevisjonen at

”det er for tidlig å konkludere om overgangen fra Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap har ført til at kostnadsnivået har blitt høyere.”

Bakgrunnen for dette er selvsagt at Departementet ba om og fikk en uavhengig faglig gjennomgang av funksjonskontraktene utført av Dovre Group. Den konkluderte med at funksjonskontraktene i hovedsak er en velegnet måte å organisere arbeidet på.

Lars Erik Hauer som leder vei - og transportavdelingen i Statens vegvesen sier også at prisøkningen i Riksrevisjonens gjennomgang har feil sammenligningsgrunnlag. Kontraktene SVV inngikk i 2010 viser en prisøkning på 87 prosent sammenlignet med kontraktene fra 2005 som da ble avløst. Ser vi derimot perioden fra 2003-2011 under ett, har vi hatt en prisvekst som har vært lavere enn dette, sier han.

Bakgrunnen for dette er kjent; mange av de kontraktene som ble inngått i en tidlig fase ikke kan sammenlignes med dagens kontrakter fordi det i dag utføres langt flere og større oppgaver, veinettet er blitt mer komplisert og det har vært en generell prisvekst i samfunnet.

Riksrevisjonens gjennomgang av budsjettet for 2010 påpeker er at Statens Vegvesen har et forbedringspotensial i sin oppfølging av entreprenørene som har ansvar for funksjonskontraktene. Men den overordnede problemstillingen for å ivareta samfunnsoppgavene på en best mulig måte blir hvordan vi ytterligere kan forbedre funksjonskontraktene slik at drift av veinettet blir optimalt. Samtidig som anleggsbransjens kapasitet og kompetanse brukes på en slik måte at etterslepet i vedlikehold kan tas igjen. Her opplever EBA at dialogen med Statens Vegvesen er god og at vi er tjent med en faktabasert tilnærming til denne debatten.

Men det gjenstår et spørsmål; hvorfor ønsker enkelte politikere å lage støy om funksjonskontraktene løsrevet fra fakta?