Hvorfor Bodø som militær flystasjon?

I diskusjon om plassering av forsvarets hovedflystasjon kan det synes som om en virkelig krigssituasjon nesten er glemt.

Dersom en virkelig krigssituasjon ikke ligger i bunnen er planlegging og oppbygging/drift av forsvarets hovedflystasjon i Bodø bare et sysselsettingstiltak for byen.

Jeg ser at stortingspolitikerne fra Narvik har snudd ryggen til sin egen region og går nå inn for at Flystasjonen skal legges til Bodø og ikke til Evenes. Hovedbegrunnelsen er at ellers flyttes flystasjonen ut av landsdelen. Dette må være århundrets største spøk. Det Norske Storting kan da ikke gjennomføre den store nordområdesatsingen uten også å ha en oppegående flystasjon i området.

Evenes ligger strategisk til rette for å kunne være flystasjon i nord. Flystasjonen vil da bli liggende i den mest folkerike regionen i nord med ca 130000 innbyggere innenfor en sirkel med radius på 10mil. Utvides sirkelen til 20 mil kommer både Bodø, Tromsø og Kiruna innenfor sirkelen. Dessverre deles regionen i to med en eldgammel fylkesgrense som medfører at byene Harstad og Narvik blir liggende i utkanten av hvert sitt fylke, med de negative konsekvenser det medfører. Dersom hele regionen hadde tilhørt samme fylke ville den vært en politisk maktfaktor i nord, men nå er regionen bare et maktesløs vedheng til storsatsingen i Bodø og Tromsø.

Hva skjer i en krigssituasjon? Jeg går ut fra at fienden vil vurdere forsvarets flystasjon som ett meget viktig bombemål. Ved en eventuelt bombing av flystasjonen vil ca 40.000 sivile Bodøværinger bli historie og tilsvarende tall for Evenes vil kanskje bli 100.

Genevkonvensjonen ble laget for bl.a å sikre sivilbefolkningen i krig. Å legge en militær (hoved)flystasjon midt i en by med over 40.000 innbyggere er på grensen til et brudd på denne konvensjon, særlig når man har et fullverdig alternativ.

For ikke lenge siden ble det kjent at 30 strategiske (ikke norske) bombefly gjennomfører en fem dager lang øvelse over Nordpolen. Bombeflyene, som kan frakte atombomber, øvde på avfyring av krysserraketter, navigering i polområdene og manøvrer for fylling av drivstoff. I samme perioden har 13-14 utenlandske militærfly vært på tokt i nærheten av det norske territorium. Det er blitt hevdet at dette toktet er det største siden den kalde krigen.

I en slik situasjon holder oljenasjonen Norge på å planlegge en militær hovedflystasjon plassert utenom nordområdet og/eller midt i en by med over 40.000 innbyggere, forstå det den som vil. 

Kanskje er det nødvendig at våre militære planleggere og beslutningstakere gjør seg kjent med historien om Norge 1940 før de planlegger og vedtar ny militær forsvarsstrategi og plassering av flystasjon(ene) i nord.