Det bor muligheter i ungdommen

Adm. dir. Petter Eiken i Skanska har en meget reflekterende og innsiktsfull gjestekommentar om lærlingordningen på bygg.no. Den vil jeg anbefale at alle interesserte leser. Dersom man følger en del av de eksemplene som Eiken tar fram, vil mange problemer være løst. Men skal man lykkes må man ta ungdommen på alvor.

Vi vet at mange bedrifter rundt om i landet har meget gode erfaringer med lærlinger. Men skal man lykkes må det være et godt tilrettelagt opplegg – og får man samtidig til et godt og tillitsfullt forhold mellom bedrift og skole, er man kommet langt på vei for å lykkes.

Byggenæringen har bruk for alle som vil jobbe, og det å bygge opp en egen stamme med fagfolk i en bedrift har alltid vist seg å være suksess. Vi trenger rekruttering og vi trenger motiverte mennesker.

Vi har gang på gang kritisert en del av dagens skolepolitikk. Vi har ment og mener fortsatt at for mye teori i skolen for tidlig gjør at mange elever faller utenom. De blir rett og slett skoletrøtte. Men det betyr ikke at elevene er dumme. Problemet er snarere at elevene ikke får jobbe med det som de gjerne vil jobbe med – og som de har anlegg og interesse for.

Derfor har vi gjentatte ganger sett at elever har blomstret så snart de har fått en lærlingplass. Selvsagt vil ingen være fullkommen fagarbeider fra dag en, men dersom man får god oppfølging og god opplæring er det utrolig hva ungdommene kan få til på kort tid.

Til tross for at vi har en Arbeiderpartistyrt rødgrønn regjering, har mye av dagens skolepolitikk vært delvis mislykket. Alle skal gjennom en teoretisk kvern.

Vi har mange ganger tatt frem prosjektert ”Skole på Byggeplass” hvor Veidekke har vært en sentral foregangsbedrift. Denne ordninger har fått veldig mange ungdommer inn i et yrke de trives med. Ja, mange har også fått skikk på livet sitt. Men holdningen til dette vellykkede prosjektet har vært lunken bl a i NAV-systemet og ikke minst hos den sittende Arbeidsministeren.

Det innspillet Eiken er kommet med må tas med stort alvor også i organisasjonene. Vi tror at det beste som nå kan skje er at BNL og andre som jobber med disse spørsmålene, finner frem til de gode eksemplene – og dem er det mange av landet rundt.

Mange opplæringskontor har virkelig fått det til sammen med bedriftene og skoleverket. Får vi opplysninger om de gode eksemplene skal vi sannelig bringe dette fram for land og folk. Har andre kommentarer – så send dem til oss.