Ikke 87 prosent prisøkning i perioden 2003-2011

Media meldte torsdag at drifts- og vedlikeholdskontraktene er blitt dobbelt så dyre siden 2003. Dette blir et feil sammenligningsgrunnlag, bildet er mer sammensatt.

Fakta om drifts- og vedlikeholdskontraktene

* I 2003 ble produksjonen hos Statens vegvesen skilt ut i et eget selskap, Mesta.
* Kontraktene for å drifte og vedlikeholde vegene ble da utlyst i det åpne markedet, med Statens vegvesen som kontraktsinnehavere.
* Vi har om lag 100 driftskontrakter med ulike entreprenører som alle går over perioder på fem år.

- Kontraktene vi inngikk i 2010 viser en prisøkning på 87 prosent sammenlignet med kontraktene fra 2005 som da ble avløst. Ser vi derimot perioden fra 2003-2011 under ett, har vi hatt en prisvekst som har vært lavere enn dette, sier Lars Erik Hauer, direktør for veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen. - Vi fornyer ikke mer enn 20 prosent av kontraktsmassen hvert år.

Statens vegvesen viser til tre grunner til at prisene har steget:

For det første har vi hatt en generell prisstigning i markedet.For det andre utvides driftsoppgavene når vegnettet bygges ut – mer veg krever mer drift og vedlikehold.For det tredje reflekterer prisene på nyere kontrakter at entreprenørene trolig tar ut noe større fortjeneste på avtalene enn i de første rundene etter at driften ble konkurranseutsatt.

2012 er det siste året hvor “1.generasjonskontraktene” reutlyses. - Vi har håp om at kostnadsutviklingen normaliseres etter dette, avslutter Hauer.

Utgangspunktet for omtalene i dag er at også Riksrevisjonen har omtalt temaet i sin siste rapport.