Småprosjekter for milliarder

Jernbaneverket Utbygging Regionale prosjekter inviterte nylig til leverandørdag der de blant annet informerte om en rekke ”mindre” prosjekter som vil bli utlyst i 2012.

I en tid da milliardprosjektene på jernbanesiden nærmest står i kø, er det lett å glemme at Jernbaneverket også har et betydelig antall ”mindre” prosjekter i sin portefølje.

Utbyggingsenhet Regionale prosjekter er Jernbaneverkets profesjonelle byggherre for utbyggingsprosjekter i regionene. I perioden 2012 til 2014 skal denne enheten, bare i østlandsområdet, utføre arbeider for rundt 2,5 milliarder kroner. Prosjektene varierer fra 10 til 300 millioner kroner og omfatter i hovedsak oppgradering av stasjoner og holdeplasser, forlenging av kryssingsspor og etablering av hensettingsområder.

Nylig inviterte Jernbaneverket Utbygging Regionale prosjekter til leverandørdag på Rica Hotel Gardermoen. 150 deltakere fra cirka 65 ulike bedrifter fikk blant annet et lite innblikk i hva som venter av prosjekter.

Under følger en liste med østlandsprosjekter som Jernbaneverket planlegger å utlyse i løpet av 2012 eller tidlig 2013:

- Frogner kryssingsspor. Prosjektet har en styringsramme på 267 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av ny plattform på 250 meter, parkeringsplass og forlenging av kryssingsspor. Entrepriser skal etter planen utlyses i april/mai 2012.

- Lillestrøm spor 13. Prosjektet har en styringsramme på 140 millioner kroner og omfatter blant annet flytting av eksisterende sporveksel, forlenging av kryssingsspor og riving og bygging av en ny ettspenns ståltraubro. I tillegg kommer etablering av 6000 kvadratmeter støyskjerm. Entrepriser skal etter planen utlyses i januar 2012.

- Eidsvoll vendespor. Prosjektet har en styringsramme på 200 millioner kroner og omfatter blant annet forlenging av vendespor, samt bygging av ett nytt spor på Eidsvoll stasjon. Hovedarbeidene skal etter planene utføres i perioden april 2013 til november 2014.

- Eidsvoll hensetting. Prosjektet har en styringsramme på 176 millioner kroner og omfatter blant annet utvidelse av hensettingsområdet på Eidsvoll. Planlagt utlysning er i desember i år og hovedarbeidene skal etter planen gjennomføres i perioden mars-september 2012.

- Lillestrøm hensetting. Prosjektet har en styringsramme på 299 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av ny driftsbanegård med to sporområder. Det skal bygges hensettingsspor for 13 tog med tilhørende servicefasiliteter. Entreprisene skal etter planen utlyses ved årsskifte 2012/2013.

- Råde stasjon – plattformforlengelse og kryssingsspor. Prosjektet har en styringsramme på 124 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av to nye sideplattformer på 220 meter, forlenging av kryssingsspor, bygging av gangbru og etablering av 230 nye parkeringsplasser. Arbeidene skal etter planene starte etter påske og ferdigstilles tidlig i desember 2012.

- Heggedal stasjon. Prosjektet har en styringsramme på 130 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av to nye plattformer og gang- og sykkelbru. Entreprisen vil også bestå av omfattende under- og overbygningsarbeider. Jernbaneverket skal lyse ut en felles hovedentreprise på alle fag for arbeidene på Heggedal stasjon og Spikkestad stasjon (se under). Entreprisen vil bli utlyst i slutten av januar 2012.

- Spikkestad stasjon. Prosjektet har en styringsramme på 100 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av to nye sideplattformer samt masseutskifting og ny drenering på stasjonsområdet.

Andre prosjekter som vil komme i løpet av ett års tid er Kongsberg hensetting, Moss hensetting, Knapstad holdeplass, Skotbu holdeplass og Harestua holdeplass. Prosjektene har styringsrammer fra 15 til 40 millioner kroner.

Vil tettere på bransjen

Leverandørdagen er et ledd i Jernbaneverkets arbeid med å skape et tettere forhold til bransjen. I en tid med stor økning i jernbaneinvesteringene ønsker Jernbaneverket både å skape blest om egne prosjekter, samtidig som de, i tett dialog med bransjen, ønsker å utvikle de best egnede kontrakts- og samarbeidsformene.

- Det er minst like viktig at vi ser på hva vi kan gjøre for å tilpasse oss markedet som det er å få markedet til å tilpasse seg oss, uttalte prosjektdirektør Jon Brede Dukan i Jernbaneverket Utbygging Regionale prosjekter til Byggeindustrien.