Ønsker statlig veivedlikehold

Kostnadene til vedlikehold av norske veier har doblet seg etter at regjeringen i 2003 konkurranseutsatte Statens vegvesen. Målet var å spare penger. Nå vil staten ta mer av vedlikeholdet selv.

Det er Riksrevisjonens gjennomgang av en rekke kontrakter som avslører kostnadsøkningene. Gjennomgangen viser at kostnadene har økt med hele 87 prosent fra første gang kontraktene ble utlyst i 2003.

– Resultatene av Riksrevisjonens undersøkelse er svært urovekkende. Selv om Statens vegvesen siste år rapporterer om en reduksjon i kostnadsveksten, ønsker vi å se på om vi kan spare penger ved å overlate mer av vedlikeholdsansvaret til Statens vegvesen, sier stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap) til Bergens Tidende.

I rapporten fra Riksrevisjonen fremheves det at kontraktene som i dag inngås ikke helt kan sammenlignes med tidligere kontrakter. De nye kontraktene er mer omfattende.

– Størsteparten av kostnadsøkningen mellom 2003 og 2011 skyldes at kvalitetskravene har økt. For eksempel krever vi nå bare «svarte veier» om vinteren. Det gjør vi for å bedre trafikksikkerheten. Vi gjennomfører også 6 meter kantklipping, ikke 3 meter som vi gjorde før, sier Øyvind Halleraker (H) til NTB.

Skulle det offentlige tilbudt samme kvalitet på vedlikehold, ville det kostet betydelig mer, mener han.

Kritisk til konkurransesituasjonen
Riksrevisjonen er heller ikke fornøyd med konkurransesituasjonen og peker på at i 2010 hadde over halvparten av de undersøkte kontraktene bare én eller to anbydere.

– I tillegg til at prisene har økt, viser undersøkelsen at det for mange kontrakter bare har vært en tilbyder. Da blir det i hvert fall ikke konkurranse, sier Magne Rommetveit (Ap).

Fra opposisjonens side er ikke holdningen til konkurranseutsetting endret.

– Den store kostnadsøkningen er ikke et argument for å stoppe konkurranseutsetting av kontraktene. En tilbyder er selvsagt for lite, men to er mer enn nok. Da blir det konkurranse, mener Øyvind Halleraker (H).

– Feil sammenligningsgrunnlag
Direktør Lars Erik Hauer for vei- og transportavdelingen i Statens vegvesen sier at prisøkningen i Riksrevisjonens gjennomgang har feil sammenligningsgrunnlag.

– Kontraktene vi inngikk i 2010 viser en prisøkning på 87 prosent sammenlignet med kontraktene fra 2005 som da ble avløst. Ser vi derimot perioden fra 2003-2011 under ett, har vi hatt en prisvekst som har vært lavere enn dette, sier han.

Statens vegvesen viser til tre grunner til at prisene har steget. Det har vært en generell prisstigning i markedet. Driftsoppgavene utvides når veinettet bygges ut, fordi mer vei krever mer drift og vedlikehold. Til slutt reflekterer prisene på nyere kontrakter at entreprenørene trolig tar ut noe større fortjeneste på avtalene enn i de første rundene etter at driften ble konkurranseutsatt.

– 2012 er det siste året hvor “førstegenerasjonskontraktene» reutlyses. Vi har håp om at kostnadsutviklingen normaliseres etter dette, avslutter Hauer.