Bergen - Oslo på under to timer

Sweco har utredet muligheten for en høyhastighetsløsning for tog på strekningen Oslo-Bergen-Stavanger. Løsningene innebærer blant annet dobbeltspor og bro over Hardangerfjorden.

På oppdrag fra Jernbaneverket har fire konsulentselskaper hatt i oppdrag å gjennomføre et mulighetsstudie for høyhastighetsbane i Sør-Norge. På bakgrunn av beregningene skal Jernbaneverket innen februar komme med en endelig innstilling til Samferdselsdepartementet.

Redusert reisetid og CO2 utslipp
Sweco har hatt ansvaret for strekningen Oslo-Bergen-Stavanger. Med høyhastighetsjernbane vil tog bli konkurransedyktig mot dagens flytrafikk.

- Jernbanen bygger landet og knytter befolkningen tettere sammen. En ny høyhastighetsbane blir et robust, bærekraftig og effektivt transporttilbud, ved siden av veg og fly. Dette vil hjelpe oss å redusere de ulempene vi har med avstander i Norge. Jernbane for høyhastighetstog må ha en mye rettere kurvatur, med veldig slake svinger. Dette blir den største forskjellen til dagens spor, sier oppdragsleder i Sweco, sivilingeniør Harald Monsen.

På bakgrunn av gruppearbeid og befaringer med både lokal kjennskap og internasjonal kompetanse har Sweco konstruert alternative jernbanelinjer for strekningen.

- Ved å bygge dobbeltspor går kapasiteten på sporet vesentlig opp. Nye linjer for høyhastighetsbaner vil være en revolusjon for passasjerene, som kommer frem på omtrent en tredjedel av dagens reisetid. Komforten på reisen vil bli klart bedre enn slik det er i dag. For godstog er resultatet avhengig av hvilken løsning som velges, sier Monsen.

Bro over Hardanger
Utredningen er en mulighetsstudie og er derfor ikke en fasit på hvor høyhastighetsbanen blir lagt. Sweco har utarbeidet fire mulige løsninger på høyhastighetsstrekningen. En av løsningene innebærer muligheten for en bro over Hardangerfjorden.

- Traseen krysser Hardangerfjorden omtrent på smaleste punkt. Flere alternative løsninger for kryssingen er vurdert. Ei hengebru anses som mest optimale løsning og det vil for relativt moderate tilleggskostnader også kunne etableres bilveg på brua. Dette vil, sammen med Jondalstunnelen som bygges nå, åpne for en alternativ ferjefri forbindelse mellom Bergen og Odda, forteller Monsen.

Løsningen for brua, som vil få et spenn på ca 1850 m, er bl.a. basert på lignende bruer som Tsing Ma Bridge i Hongkong som har et spenn på 1377 m og Messinakryssingen i Italia som vil få et spenn på 3300 m. Begge disse bruene har to togspor i tillegg til flere kjørebaner.