Lyntograpporter er offentliggjort

De fire rapportene om utredning av lyntog i Norge ble tirsdag offentliggjort. Togene bør stoppe oftere enn lyntog ellers i Europa, mener utredningslederen.

Høyhastighetsutredningen mottok 25. november de fire konsulentrapportene. Rapportene ble tirsdag offentliggjort. I rapportene beskriver de fire konsulentfirmaene hvor i landskapet høyhastighetslinjene kan gå. Rapportene inneholder også mulige reisetider og stoppesteder.

Leder for Høyhastighetsutredningen, Tom Stillesby, sier at høyhastighetstog også skal være et godt tilbud til distriktene.

– Vi vil forsøke å binde regionene sammen med flere stopp underveis enn det som er vanlig de fleste steder i Europa. Det er for å plukke opp markedet underveis. Det betyr ikke at togturen vil ta veldig lang tid, for alle togene trenger ikke stoppe på samme sted hver gang, sier Stillesby.

Høyhastighetsutredningen skal bruke de fire rapportene for å trekke konklusjoner i en sluttrapport som etter planen skal legges fram i løpet av januar. I sluttrapporten skal kostnader og samfunnsøkonomisk analyse av de forskjellige traseene stå sentralt.

Stoppmønster
Atkins har laget et opplegg som de kaller basiskonsept og ekspresstog:

Basiskonseptet: Et tog som stopper på de store og mellomstore stasjonene. Toget går en gang i timen. Dette toget stopper på relativt mange stasjoner til sammen.

Ekspresstoget: Dette toget stopper bare på de største stasjonene. Det skal gå 4 tog om morgenen og 4 om ettermiddagen. Dette toget stopper på få stasjoner, og er raskere.

I tillegg jobber Atkins videre med et konsept hvor toget stopper på enda mindre stasjoner, for å se hvor lang tid det vil ta, og hvor stor etterspørselen vil bli.

Steder toget kan stoppe hvis man bygger for 330 km/t:

Oslo-Stavanger: Oslo, Drammen, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes, Stavanger (Reisetid 3 timer, 2 minutter)

Oslo-Bergen via Hallingdal: Oslo, Hønefoss, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 6 minutter)

Oslo-Bergen via Numedal: Oslo, Drammen, Kongsberg, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 14 minutter)

Oslo-Bergen via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongberg, Røldal, Odda, Bergen (Reisetid 2 timer, 15 minutter)

Oslo-Stavanger via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Haugesund, Stavanger (Reisetid 2 timer, 27 minutter)

Bergen-Stavanger via Røldal: Bergen, Odda, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 28 minutter)

Bergen-Stavanger langs kysten: Bergen, Stord, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 22 minutter)

Oslo-Trondheim via Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Hamar, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 59 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)

Oslo-Trondheim via Gjøvik/Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 35 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes))

Oslo-Trondheim via Østerdalen: Oslo, Gardermoen, Elverum, Tynset, Trondheim, (Reisetid 2 timer, 10 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)

Oslo-Stockholm: Oslo, Lillestrøm, Karlstad, Örebro, Västerås, Stockholm (Reisetid 2 timer, 46 minutter)

Oslo-Göteborg: Oslo, Sarpsborg, Trollhättan, Göteborg (Reisetid 1 time, 40 minutter)