Infrastruktur - et stadig viktigere marked

- Infrastrukturmarkedet er glohett over hele verden og kommer til å være ytterst betydningsfullt fremover. Samtidig som nye markeder krever stor innsats med hensyn til ny basisinfrastruktur, øker også behovet i den vestlige verden.

Det konstaterte Chris Bradshaw, toppsjefen for Autodesks Infrastructure Division, da han før jul besøkte Norden i sammenheng med lanseringen av Autodesk Civil 3D. Bradshaws seminar ble besøkt av et tallrikt antall nordiske kunder, som også fikk en utførlig presentasjon av hva det nye GIS-systemet tilbyr. Revolusjonerer GIS - Autodesk Civil 3D er en modellbasert databaseløsning som revolusjonerer arbeidet i infrastruktursektoren, sier Chris Bradshaw. - I stedet for at ulike deltagere i et prosjekt tegner samme modell om og om igjen, integreres alt i det nye systemet. Alle kan jobbe direkte mot modellen, og hver oppdatering forplantes fullt ut, til og med i planleggings- og administrasjonsdokumentene som følger datamodellen. - Hurtigheten er den store fordelen med det nye systemet, forklarer Chris Bradshaw. - En investering i den nye 3D-teknologien gir umiddelbare produktivitetsgevinster og betaler seg på svært kort tid. Vi snakker om minutter i stedet for dager for å generere geometrier. Det frigjør masse tid for ingeniørene til å være faglige kreative med hensyn til prosjektet, i stedet for å egne mye energi til å skape modellen. Store behov i hele verden For tiden er behovet for infrastruktur stort i hele verden. Nye markeder som Kina, Øst-Europa og Baltikum opplever en sterk vekst og behøver sårt å få grunnleggende infrastruktur som veier, vann og avløp, og elektrisitet bedre på plass. I den gamle verden er det snarere behov for overhaling og reparasjoner av eksisterende infrastruktur som driver utviklingen. Veier, broer og tunneler eksempelvis, behøver stadig vedlikehold, og tilårskomne vann- og el-anlegg behøver å byttes ut. Samtidig innebærer globaliseringen et økt transportbehov. Chris Bradshaw nevner togtransport som ett interessant eksempel: - I det tett befolkede Europa har EU en gigantisk utfordring når det gjelder å knytte sammen ulike lands stambanenett. Godstransporten med lastebiler overbelaster veinettet og mer gods behøves transportert på jernbanen. Men det europeiske jernbanenettet er bygget for passasjertransport. Ulike sporbredder og ulike el-systemer er bare et par av problemene man støter på når man forsøker å frakte gods på skinner gjennom Europa. Der ser vi mange store prosjekter fremover, konstaterer han. Globaliseringen innebærer også at prosjekter i stadig høyere grad blir internasjonale. Utenlandske entreprenører bygger opp infrastrukturen i Kina; fellesmarkedet i EU gjør at nordiske selskaper kan få oppdrag i Italia eller motsatt; og Norden har en viktig rolle i oppbyggingen i Baltikum. - Mot en sånn bakgrunn er det selvsagt en stor fordel å lansere et nytt GIS-system over hele verden samtidig. Norden i front I Norden, med sine stedvis, vanskelige terrengforhold, fins masse kunnskap når det gjelder veiprosjekter. Norden ligger generelt også i fronten når det gjelder IT-bruk og -systemer. Her finnes mange kunder som er modne til å ta steget over til modellbasert konstruksjon, anser Chris Bradshaw. - Mange aktører, både på den statlige siden og blant private entreprenører, har nådd så langt de kan når det gjelder hva de kan gjøre, nå innser man at gevinstene heller ligger i hvordan man gjør det. Her finns en dyp forståelse for behovet for strategiske investeringer i teknologi. - Autodesk har også noen av sine mest spesialiserte og solide partnere her i Norden. Det innebærer at våre systemer brukes på en svært sofistikert måte akkurat her.