Tromstun ungdomsskole

Tromstun ungdomsskole

Sted: Tromsdalen

Prosjekttype: Offentlig bygg

Kontraktssum byggentreprise ekskl. mva:
99,9 millioner kroner

Byggherre: Tromsø kommune

Byggeleder:
Nordnorsk Byggekontroll

Prosjekteringsgruppeleder
(PGL):
COWI

Btoareal: Ca 9.000 kvm

Bygningsmessige arbeider
(K201, K202):
Bjørn Bygg

Arkitekt: HLM arkitektur & plan

Landskapsarkitekt: Riss Landskap

Rådgiver: RIB, RIBr, RIE, RIAku, RIV, RIVA: COWI - Rør (K301): Åge Nilsen - Ventilasjon (302): Nord-Klima - Sprinkler (K303): Reidar Skagseth - El (K401): Bravida - SD (K402): GK Norge - Heis (K403): Heis-Tek - Utomhus (K701): Roald Madsen

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid: Kåre Isachsen - Betongelementer: Jaro - Taktekking: Tromsø Takmontering - Himlinger: Troms Byggmontering - Branntetting: Firesafe Tromsø - Blikkenslager: H. Mikkelsen – Alu.fasade: Alu-Plast - Solskjerming: Visko - Nøkler og lås: Låsesmeden Tromsø - Maling og belegg: Schwenke & Søn - Sportsutstyr: Scandi Sport - Vinduer: NorDan - Innerdører: Daloc - Ståltrapper og rekkverk: Skanda

En moderne ungdomsskole kan gjerne skille seg fra andre bygninger. Konseptet for Tromstun ungdomsskole er en enkel og karakteristisk storform inspirert av Tromsdalens omkringliggende fjellformasjoner. Formen er en trekant som reiser seg og peker mot Tromsdalen.

– Bygget består av tre hovedfløyer med undervisningsareal mot øst og vest og idrettsanlegg lagt i nord. Fløyene er koblet sammen og omslutter sentralrommet. Takets fall er en kontinuerlig diagonal fra høyeste punkt i syd vest mot Tromsdalen, til laveste punkt i nord øst mot Marsveien og boligområdet. Slik beskriver arkitekt Per Højgaard Nielsen i HLM arkitektur og plan den nye Tromstun ungdomsskole og fortsetter.

– Konseptets overordnede bygningsstruktur er tre fløyer, østre, vestre og nordre fløy. Disse omslutter et sentralrom. Sentralrommet er skolens aula og store pauserom. Den brede hovedtrappen og en heis, binder planene sammen funksjonelt og formalt. Sammen med galleriet danner trappen et klassisk amfi vendt mot «scenen».

Sentralrommet er skolens kantine og tverrakse mellom innganger fra øst og vest, samtidig som rommet kan brukes for pause, studium og bespisning. Innganger til auditorium /musikk avdeling og to innganger til idrettshallen ligger også til dette rommet. I det daglige vil dette gi en arena for de unge til å se og bli sett i mange ulike situasjoner. Det vil utgjøre samlingsrommet, et landskap av små situasjoner koblet sammen i et stort hele. Som forsamlingsrom kan sentralrommet ta alle skolens elever.

På plan 2 og 3 ligger alle seks baser. Basene er utformet med stor grad av fleksibilitet, slik at de kan ta opp i seg de til enhver tid gjeldende pedagogiske retninger. Et galleri som binder baseområdene sammen samtidig med at det henvender seg mot det store sentralrommet, er utformet slik at det gir plass for benker, områder for kortidspauseareal og et nisje bibliotek.

Malmfuru
Utvendig fremstår skolen som et trebygg, kledd med malmfuru. De store lamellene (store som dører) er utformet i perforert aluminium og spesielt for dette bygget. De gir elevene mulighet for å opprettholde kontakten med det fantastiske landskapet rundt, samtidig som de skjermer for lys og sol, også når solen står lavt.

Innvendig er det brukt mye eik, for å skape et varmt og godt akustisk miljø. Fargebruken er holdt i nokså rolige og dempete farger i undervisningsarealene. I de tre trapperommene er det valgt sterke farger, slik at de blir lett gjenkjennelige orienteringspunkt i et stort bygg. Skolen er planlagt med stor grad av fleksibilitet. Den er robust både i konseptet og for daglig bruk. Den er utformet med tanke på dagens og morgendagens pedagogiske undervisningsmetoder.

Byggentreprise for Bjørn Bygg
Bjørn Bygg har utført bygningsmessige arbeider i en sideentreprise. Den omfatter tømrer- og betongarbeidene, himling, gymsal, utomhus betongarbeider, veier og plasser.

– Vi har bygget en stor skole (9000 kvm) på kort tid. Mange løsninger har vært krevende. Anleggs leder Tone Wiik i Bjørn Bygg trekker fram fasaden med den spesielle solavskjermingen som medførte en omfattende stålkonstruksjon for bæringen. På en måte blir det to fasader. En ytre med solavskjerming og en indre med vinduer. Mellom de to fasadene er det helt åpent slik at snø og is ikke skal samle seg, sier hun.

– Alle tømrerarbeidene i forbindelse med trefasaden er utført på byggeplassen, og fasaden krever stillasfri montasje. Hvert bord er satt på separat. Dette medførte en omfattende bruk av lifter og klatrestillas. De store buene i bygningsformen har vært krevende. Det er ikke bare å vri rundt et stillas, forteller Wiik.

– Vi gjorde en del tilpasninger og satte sammen to lifter. I og med at det er flere montasjefaser har montasje av trekledningen faktisk pågått siden november i fjor, og ferdigstilles først nå. Først ble indre kledning montert, så stålkonstruksjon for bæring av solavskjerming, før den ytre kledningen kunne monteres. Når kledningen er ferdig skal gesimsene skjules, og vi må opp i høyden igjen, påpeker hun.

– På det mest hektiske med både innvendige og utvendige tømrerarbeider var 35 tømrere i aksjon. Bjørn Bygg har totalt 250 håndverkere hvorav 10 prosent lærlinger. Skolen er gjennomført mest med egne håndverkere, men  innleide er også benyttet på deler av arbeidene, opplyser Wiik.

Innvendige eiketrespiler til amfiet kom til byggeplass ferdig kuttet, og ble satt sammen til elementer på 60 cm og montert med lift. Amfitrappen er plasstøpt og slipt og hovedgulvet i plan en har samme utførelse. Prefabrikkerte terazzotrapper i trapperommene er levert fra Danmark.

De seks basene har hvert sitt formidlingsrom med plass til 30 elever. Dette er tilknyttet et oppholds / arbeidsrom med oppkobling til PCer, arbeidsplasser og kjøkken. Til hver base hører også små grupperom. Overflater er malt og sparklet hvite. Felleskorridorer har slipt betong eller belegg på gulv med taktil merking.

Slangemur
Bjørn Bygg har også utført omfattende utomhusarbeider i «skolegården» Blant annet en slangemur som «sittebenker» i plasstøpt betong, et geometriområde med geometriske figurer som skal brukes i undervisningen. Skaterampe med stort skateområde og basketbane. Vindskjermer som skiller områdene, sandvolleyball bane med ordentlig sandstrandsand og sykkelparkering for hvert område på øst og vestside.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter