Kjører for dårlig på motorvei

Norske bilførere er for lite vant til å kjøre på motorveier, mener KNA. Atferden er i noen tilfeller både farlig og straffbar, ifølge UP.

– Det er mange egoister på norske motorveier som er en fare for andre bilister, sier rådgiver Leif N. Olsen i bilorganisasjonen KNA.

Han mener hovedårsaken er at det har vært få firefelts motorveier her i landet.

– Vi har manglet en trafikkultur for å kjøre på motorveier, og derfor har vi ikke så mye erfaring med å skifte fil. Her syndes det mye.

Olsen peker spesielt på at mange bruker venstre felt på motorveier feil. Feltet skal i hovedsak benyttes til forbikjøring.

Tar verstingene
Ifølge Utrykningspolitiet er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Det er heller ikke lov å kjøre forbi i høyre felt.

– En del nordmenn er nok fremdeles ferske på feltvalg. Våre patruljer reagerer mot trafikanter som bryter reglene, også de som kjører forbi i høyre felt og kjører aggressivt, sier politiinspektør Olav Markussen i UP.

UP konsentrerer seg om å ta verstingene, ikke de som gjør småfeil på motorveiene, som å vente litt lenge med å legge seg inn i høyre fil etter forbikjøring.

– Vi ser dessuten at det ofte oppstår krøll ved påkjøringsramper til motorveier fordi folk ikke tar hensyn, sier politiinspektør Markussen.

– Lær av svenskene
Leif N. Olsen i KNA sier man ikke skal lenger enn til Sverige før kjørestilen er ganske annerledes enn i Norge.

– I Sverige er trafikkulturen mer tydelig. Bilistene signaliserer bedre feltbytte og tar mer hensyn til medtrafikantene på motorveien.

For å få best mulig trafikkavvikling, er det viktig å holde jevn fart.

– Aggressiv kjøring, der folk legger seg tett opp i bilen foran og bytter felt uten å bruke blinklys, skaper farlige situasjoner.

Olsen mener vi har mye å lære av kjørestilen til bilister i Tyskland, USA og Canada, land der man virkelig er vant med store motorveier med mange felt.

– Etter hvert som vi får flere firefelts motorveier her i landet, får vi håpe at nordmenn blir flinkere også, sier Leif N. Olsen i KNA.