Behovet for bruvedlikehold øker

Statens vegvesen får fortsatt ikke midlene de trenger for å bremse et økende vedlikeholdsbehov blant norske bruer.

- Vedlikeholdsbehovet er økende, sier Morten Wright Hansen kontorleder for bruforvaltning og beredskap i Vegdirektoratet.

Wright Hansen kan ikke komme med noen ferske tall for hvor stort vedlikeholdsbehovet er i kroner og øre, men han er sikker på at de i det pågående arbeidet med Nasjonal Transportplan 2014-2023 vil konkludere med at vedlikeholdsbehovet øker og at de derfor vil trenge mer penger i neste NTP-periode.

- Vi klarer ikke å holde oss à jour med dagens bevilgninger, mener Wright Hansen.

For noen år tilbake beregnet Statens vegvesen at vedlikeholdsbehovet ved de norske bruene utgjorde fire milliarder kroner. Det tallet er sannsynligvis enda høyere i dag. Ifølge Regjeringen er vedlikehold av bruer et prioritert område og det vil det fortsette å være i 2012. I neste års forslag til Statsbudsjett er det satt av 250 millioner kroner som både skal dekke vedlikehold av bruer og ferjekaier. Pengene skal blant annet gå til riksveibruer som ble bygget på 60-70 tallet og som nå har behov for omfattende vedlikehold og rehabilitering for å opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet.

- Vi har et etterslep av vedlikehold, men det er veldig vanskelig å definere hva som er etterslep og hva som er et naturlig vedlikeholdsbehov. Det er over 17.000 bruer på riks- og fylkesveinettet og vi har en veldig god oversikt over hvilken tilstand bruene er i. For oss vil sikkerheten alltid vil være førsteprioritet, understreker Wright Hansen.

Vedlikeholdsbehovet bruene har varierer veldig i karakter.

- Det er vanskelig å svare konkret på hva som forfaller ved bruene, men det er klart at elementer som er mye i kontakt med vann og klorider er utsatt. Overflatebehandling av stål ved kloridutsatte kystbruer er blant de prioriterte områdene, forteller kontorlederen for bruforvaltning og beredskap i Vegdirektoratet.

Les mer i Byggeindustrien nummer 15.