Verstingbransjen

Det er ikke til å legge skjul på at asfaltbransjen har vært gjenstand for stor negativ fokus i løpet av det siste året. Jeg har lenge forundret meg over det bilde media har tegnet av bransjen som helhet.

Finn H. Skaardal

Adm. dir i Lemminkäinen Norge

Det er også forunderlig å registrere at enkelte ledere hiver seg på dette hylekoret og bidrar til ytterligere sverting og stigmatisering. Det må ikke være tvil om at bransjen ikke aksepterer ulovligheter, og at det hele tiden jobbes bevisst med å skape gode holdninger.

Vi har sett det før, men Kringensaken er nok et eksempel på at en hel bransje blir bedømt ut fra hva noen enkelte personer foretar seg. Det er svært beklagelig at ingen står opp for bransjen og forsvarer alle de aktørene som tross alt driver seriøst. Det har de senere år vært gjort mye godt arbeid i vår bransje for å etterkomme myndighetenes- og kundenes krav og det har vært satt spesielt fokus på etikk.

Kanskje noe av løsningen er å gjøre bransjeorganisasjonene i Norge sterkere. Hver og en av oss kan nok gjøre et godt stykke arbeid alene, men det er ikke tvil om at vi trenger noen som kan både jobbe for å bedre våre rammevilkår og som kan fronte media på en offensiv måte. Den enkelte aktør kan lett føle seg alene uten støtte fra bransjeorganisasjonen. Min påstand er at dersom vi skal få bukt med de useriøse aktørene må bransjeorganisasjonene vise større handlekraft. Vi må også ha en bransjeorganisasjon som kommer på banen når det stormer i media. Det er da vi trenger dem.

Asfaltbransjen trenger en sterk bransjeorganisasjon som kan jobbe for gode rammevilkår. Det anbudsregime som for eksempel Statens vegvesen i dag håndhever for asfaltbransjen gir, etter min mening, ikke optimal utnyttelse av verken statlige penger eller kompetansen og ressursene i de enkelte bedriftene i bransjen.

Vi som leverer tjenester til det offentlige Norge er helt avhengig av å ha tillit fra våre oppdragsgivere. Denne tilliten får vi bare gjennom å vise at vi tar vår rolle som oppdragsgiver på alvor. Vi i Lemminkäinen bruker hvert år tid og ressurser på å forsikre oss om at vi følger lover og regler, samt at våre ansatte har gode holdninger. Vi har stort fokus på etiske retningslinjer, og har strenge interne regler og krav på dette.

Det er mange som henger seg på hylekoret og uttrykker pessimisme på vegne av bygg- og anleggsbransjen, og mener at det fortsatt er langt igjen før bransjen har nådd sine mål og blir sett på som stueren. Jeg er ikke enig i denne pessimismen. Vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen som ”verstingbransje” Ingen seriøse bedrifter er i dagens åpne mediesamfunn interessert i å bli fremstilt som useriøse og “verstinger”. Vi må likevel heller ikke være så naive å tro at det ikke vil dukke opp utro tjenere fra tid til annen. Det gjør det dessverre i de fleste virksomheter - ikke bare i bygg- og anleggsbransjen. Det er det kanskje viktig å legge seg på sinnet i disse dager. Hovmod i dag kan fort svi hardt i morgen.

Ledelsens oppgave er å jobbe kontinuerlig med holdningsskapende arbeid for å hindre dette, og vise nulltoleranse når det skjer brudd på reglene. Jeg har full forståelse for at mediene skal gjøre sin jobb i vårt åpne samfunn, men jeg håper samtidig på at de samme mediene kan ta litt lærdom av Kringensaken, slik at vi slipper stigmatisering av en hel bransje på bakgrunn av enkeltsaker, som til slutt viser seg å være mye mer nyansert enn hva enkelte medier fremstiller det som i begynnelsen.

Vi må alle ta et ansvar for å løfte bransjen og vise fram de gode eksemplene, ikke grave oss ned i negative prosesser. Vi har en arbeidsstokk som det er grunn til å være stolt av, som står på og gjør en viktig samfunnsjobb der ute på norske veier, og gjør det med stolthet! Vi er avhengig av tillit hos kundene og andre interessenter, og vi er avhengige av et godt omdømme og gode arbeidsforhold for å sikre oss den beste arbeidskraften.

Dersom vi ikke har dette på plass, taper vi i konkurransen og mister vår posisjon i markedet.

Derfor trenger vi sterke seriøse selskaper og slagkraftige bransjeorganisasjoner som kan løfte fram bransjen som den seriøse, spennende og viktige samfunnsbygger den tross alt er.