Eksklusiv bro

Den Nye Svinesundbrua blir ikke som andre broer. Ingenting har blitt spart på Norges mest kjente grensepassering, skriver Aftenposten

- Det må forferdelig mye ekstra penger til for å bygge en så spesiell bro som det vi har gjort nå. Vi kunne sikkert bygget en billigere, men garantert mye kjedeligere bro, og kanskje spart 100 millioner på det. Denne gangen var det meningen å flotte seg litt. Det er jo tross alt et nordisk monument vi snakker om, og som skal være en av hovedattraksjonene i hundreårsmarkeringen for unionsoppløsningen, sier prosjektleder Lars Lundh til Aftenposten. I følge avisen finnes det bare fem slike påkostede broer i verden, og denne er størst. Nesten alt er konstruert på stedet Former, glideforskalinger, metallreisverk og ikke minst de to 90 meter høye støttetårnene i betong for selve hovedbuen, melder avisa. Prosjektet har en total kostnadsramme på 675 millioner svenske kroner. Alt restavfallet, og det har blitt ganske mye, er kjøpt opp av et svensk firma som skal gjenvinne det.