Krever omlegging av tømrerutdanningen

Styret i Norges Byggmesterforbund krever en radikal omlegging av utdanningen innenfor tømrerfaget.

Bakgrunnen for dette er at svenneutdanningen av tømrere, er sterkt svekket. Byggmesterforbundet mener at store omlegginger må til, hvis den negative utviklingen de siste årene ikke skal få langvarige negative strukturelle konsekvenser for tømrerfaget.

Styret i Norges Byggmesterforbund skriver i en pressemelding at Fagutdanningen, det vil si svenneutdanningen av blant annet tømrere, er sterkt svekket de siste tiårene.

- Denne utviklingen har mange årsaker, men mye skyldes Reform94 og oppfølgeren: det såkalte ”Kunnskapsløftet”. Fra den profesjonelle bransjens side, er svakheten i begge disse utdanningene blitt påpekt over lang tid og store omlegginger må til. Styrets beslutning er basert på en utredning foretatt av Byggmesterforbundets Utdanningsutvalg, heter det i meldingen.

Den håndverksmessige utførelseskompetansen i byggebransjen er en særegen kompetanseform som er helt nødvendig og like viktig som den rene prosjekteringskompetansen hos arkitekter, tekniske rådgivere og andre planleggere. Utførelseskompetanse er erfaringskompetanse – det vil si at den er utviklet med basis i praktisk erfaring i tillegg til fagteorien.

- Den manglende forståelsen for hva fagkompetanse innebærer, har særlig gått ut over utførelseskompetansen. I kunnskapssamfunnet er statusreduksjonen resultatet av en generell akademisering av samfunnslivet og en tilsvarende nedgradering av synet på manuelt og utførende arbeid.

- Det må arbeides for å styrke anerkjennelsen av utførelseskompetanse og øke forståelsen for den store betydningen denne har for byggearbeidet i Norge. Det foreslås en fremtidens tømrerutdanning som en 0 + 4 modell, med to varianter. Gjennom dette oppnås en utdanning hvor utførelse og fagteori følger hverandre gjennom hele utdanningen. Byggmesterforbundet mener at dette prinsippet er aktuelt også for andre byggfag, men at det enkelte fag selvsagt må ta stilling til sitt fags behov for lengden av teori og praksis, skriver forbundet.

Les Utdanningsutvalgets rapport her