E6 Boksrud - Minnesund

E6 Boksrud - Minnesund

Prosjekttype: 8,5 km firefeltsvei som omfatter 12 konstruksjoner og breddeutvidelse av Julsrud bru og Minnesund bru.

Kostnadsramme:
1,2 milliarder kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør vei, tunnel: Veidekke Entreprenør

Hovedentreprenør Julsrud bru og Minnesund bru: NCC Construction 

Hovedentreprenør Dorr Bru: Implenia (tidl. Betonmast Anlegg)

Rådgivere: Vei og tunnel: Reinertsen - Julsrud bru: Johs. Holt - Minnesund bru: Norconsult - Dorr bru: Cowi - Elektro: Elplan - Mindre bruer i tre og betong: Cowi, Johs. Holt og Sweco

Underentreprenører: Johan Rognerud, Moelven Limtre, Veidekke Industri, Rosings Industrier, Mesta Drift, Vestfold Fjellsprengning

Leverandører: Spenncon, Loe betongprodukter, Betong Øst, Br. Dahl, Tego, Botne skilt, Mapei, Orica Mining Services, Ruukki

Takket være Veidekkes forsering av Eidsvoll-tunnelen ved E6 parsellen mellom Boksrud og Minnesund, kan to nye mil sammenhengende firefeltsvei åpnes samtidig 7. november.

Hadde Statens vegvesen og hovedentreprenør Veidekke Entreprenør fulgt opprinnelige planer hadde det gått ytterligere et halvt år før hele parsellene mellom Boksrud og Minnesund ville vært ferdig. Planen var nemlig å ha det nye løpet i Eidsvolltunnelen klart til november i år for så å rehabilitere og oppgradere eksisterende løp frem til mai 2012. Tidlig i prosjektet kom imidlertid Statens vegvesen med et forslag
om å forsere tunneldrivingen slik at hele parsellen kunne ferdigstilles samtidig med naboparsellen Dal – Boksrud (se egen prosjektpresentasjon).
Veidekke takket ja til utfordringen og kastet seg ut i det prosjektleder Svein Gunnar Ornæs beskriver som en meget intensiv periode.

To stuffer
– Vi trykket på alle knapper vi kunne og kom raskt i gang med å ta bort dagfjell utenfor tunnelen. Fra januar til april 2010 dreiv vi det nye tunnelløpet døgnkontinuerlig. Vi dreiv tunnelen fra to sider istedenfor en og var nesten ferdige med tunneldrivingen da vi egentlig skulle startet den, forteller Ornæs.
– Intens tunneldriving betyr at det også blir mye masser å håndtere. Dagarbeidene ble dermed også forsert noe i forhold til opprinnelige planer, fortsetter han.
Veidekkes prosjektleder er veldig fornøyd med at de klarte Statens vegvesens forseringsfrister og fremhever underentreprenøren Johan Rognerud AS som har vist solid kapasitet på blant annet grunnarbeider og masseflytting.
– Det var en intens prosess, som ble gjennomført på veldig bra måte, sier Ornæs.
Øyvind Holemark, byggeleder for Statens vegvesen, er fornøyd med at de fikk på plass en forseringsavtale med Veidekke.
– Det har selvsagt stor verdi for mange at et slikt veianlegg blir komplett et halvt år før opprinnelig planlagt, sier Holemark.

Godt samarbeidsklima
– Dette har også vært et veldig godt prosjekt med hensyn til samarbeidet med Statens vegvesen. Det er utfordringer og felles problemstillinger i alle prosjekter, men måten de løses på varierer mye fra prosjekt til prosjekt. Denne gangen har vi fått til en veldig god dialog og tett kommunikasjon med byggherre og det har vært spesielt viktig i et såpass intenst prosjekt, sier Ornæs.
Øyvind Holemark kan bekrefte det gode samarbeidsklimaet i prosjektet.
– Alle involverte har bidratt til å dra dette prosjektet i riktig retning, sier han.

To store kontrakter
Statens vegvesen valgte å dele parsellen mellom Boksrud og Minnesund i to store hovedentrepriser. I tillegg til Veidekkes kontrakt på vei, bru og tunnelarbeider, har NCC Construction hatt ansvaret for breddeutvidelsen av både Julsrud bru på 315 meter og Minnesund bru på 532 meter. Veidekke og NCCs kontrakter har en verdi på henholdsvis 378 og 212 millioner kroner.
Betonmmast Anlegg (nå Implenia) sin 36 millioners kontrakt på Dorr bru rett nord for Minnesund bru, ligger også i budsjettet til Boksrud – Minnesund parsellen.
På rådgiversiden har Reinertsen hatt ansvaret for veg og tunnel, mens Johs. Holt og Norconsult har prosjektert henholdsvis Julsrud bru og Minnesund bru. Cowi var rådgiver for Dorr bru.

12 konstruksjoner
Boksrud – Minnesund parsellen har en lengde på 8,5 kilometer og en kostnadsramme på 1,2 milliarder kroner. Prosjektet hadde byggestart i september 2009 og firefeltsveien åpner for trafikk 7. november. Foruten utvidelsene av Julsrud bru og Minnesund bru, bruer som NCC også hadde ansvaret for da de ble bygget OL i 94, er det bygget fire trebruer og åtte betongkonstruksjoner. Betongkonstruksjonene omfatter fire tunnelportaler, en betongkulvert under E6 og en under den nye veien som kobler seg inn på fylkesvei 33 mot Gjøvik. Det er også bygget en betongbru i forbindelse med det nye Minnesundkrysset og Dorr bru.
Fokus på trafikkavvikling
Statens vegvesen og Veidekke mener den største utfordringen i prosjektet har vært en god og forsvarlig trafikkavvikling. Et fysisk skille bestående av stålrekkverk har til enhver tid skilt E6 trafikk og anleggsarbeider.
– I hovedsak har det gått trafikk på eksisterende E6, men vi hadde en stengeperiode på fire måneder i fjor høst, noe som skyldes at vi måtte skifte de gamle brulagerne på Julsrud bru. Dette lå ikke i de opprinnelige planene, forklarer Holemark.
De ekstreme nedbørsmengdene i sommer førte også til at prosjektet måtte legge om trafikken i en periode. Ekstra dreneringsgrøfter ble gravd ut for å ta unna vannet.
– Nå vet vi i hvert fall at veien er forberedt for veldig store nedbørsmengder, sier Holemark.
– Foruten trafikkavvikling og sikkerhet har vi som byggherre vært opptatt av å følge opp grensesnittene i prosjektet. Vi føler dette arbeidet har gått rimelig greit, men det å sette fokus på god koordinering av grensesnittene er viktig, avslutter vegvesenets byggeleder.

Tekst og foto: Ådne Homleid


Flere prosjekter