Klart for spinning på Hardangerbrua

MT Højgaard starter ganske snart arbeidet med å spinne kablene til Hardangerbrua. (SE BILDEKARUSELL)

Hver av de to brukablene vil bestå av 19 bunter med massiv ståltråd som er 5,3 mm tykk. Kablene vil bli 60 cm i diameter. Totalt vil det gå med 10.032 tråder av en samlet lengde på 36.000 kilometer i hver kabel. Det tilsvarer nesten en gang rundt jorden ved ekvator.

Tre måneders spinning
Prosjektleder Øivind Søvik i Statens vegvesen forteller at begge brutårnene ble fullført i begynnelsen av mai.

– Da begynte MT Højgaard å forberede kabelspinningen, med rigging og plattformbygging. Dårlig vær har ført til utsettelse av kabelspinningen, men nå starter den ganske snart. Det er egentlig nå vi starter å produsere brua.

Spinneprosessen går mye raskere i dag enn for noen tiår siden og utføres med færre arbeidere. Da Humber Bridge som binder Lincolnshire og Yorkshire sammen ved Kingston-upon-Hull ble tatt i bruk i 1981 hadde spinneprosessen tatt ett år mer enn planlagt. Søvik sier at spinningen på Hardangerbrua vil ta cirka tre måneder.

– Et team spinner på den ene siden, flyter så over på den andre siden og fortsetter der, mens et annet team gjør etterarbeidet på kabelbunten. Ståltråden kommer fra Bridon International Ltd i England og ligger nå klar på Bu-siden.

Etter at tråden er trukket ut klemmes buntene til riktig profil og stålbånd settes på. 65 hengestangfester monteres så på hver kabel før bruseksjonene kan monteres. I de to spredekamrene i fjellet på side sprer kablene seg i 19 bunter som forankres til kabler som er festet i et forankringskammer og forspent.
På toppen av hvert tårn er det støpt inn to tårnsadler som kablene skal passere over. De er støpt og maskinert av Goodwin International i Stoke-on-Trent. Kontrollingeniør Ingar Fasteland sier at sadlene må ligge helt korrekt plassert.

– De ble målt inn av landmåler før innstøping. En utfordring var at vind fikk tårnene til å bevege seg et par cm under målingen. Tårnene er trukket tilbake en knapp halv meter (mot landsiden). Vekten av bruseksjonene vil få dem til å rette seg opp.

Holder tidsplanen
Søvik sier at en stor utfordring prosjektet har vært at ny entreprenør er klar når den forrige er ferdig med sitt arbeid.

– MT Højgaard er den siste entreprenøren ut og har følgelig mer kontroll på sin tidsplan. Siden det ikke bygges slike bruer ofte må entreprenørens folk settes inn i arbeidet. Det tar nødvendigvis mer tid når opplæring må skje samtidig med arbeidet. Vi tror likevel at brua står ferdig som planlagt 1. juni 2013. Vi har veldig stort fokus på HMS. Både høyde og vind er faremomenter, men under spinningen er faren for klemskader enda mer alvorlig.