– Staten bør som alle norske kommuner og bedrifter ha et driftsbudsjett og et investeringsbudsjett. Det er både logisk og fornuftig, mener Sp-leder Liv Signe Navarsete.
I forbindelse med ny nasjonal transportplan som skal vedtas i 2013, har det Sp-ledede Samferdselsdepartementet bedt to ulike forskningsmiljøer utrede alternativer til dagens finansieringssystem.
– Nøkkelen er å sikre fullfinansiering av et prosjekt i forkant. Da vil man kunne unngå at utbyggingen skjer stykkevis og delt som i dag, sier Ingeborg Rasmussen i Vista Analyse til NTB.
I likhet med SNF/Møreforskning skal selskapet hennes levere rapport til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i løpet av året.
Selskaper
Får Senterpartiet viljen sin, blir den nye transportplanen banebrytende. En helt ny måte å finansiere nye veier og jernbanelinjer på skal se dagens lys. Tanken er å skille mellom driftsutgifter og investeringer og gjøre bevilgningene uavhengige av den årlige budsjettbehandlingen i Stortinget.
– Vi må ha en systemendring for å få til en mer effektiv og raskere utbygging. Hele ordningen må reformeres, sier Navarsete.
Fremskrittspartiets leder Siv Jensen er begeistret for modellen fordi den vil frigjøre vei- og baneinvesteringer fra handlingsregelen for oljepengebruk.
– Navarsete høres ut som et ekko av meg og Fremskrittspartiet, sa Jensen da temaet kom opp i Stortingets muntlige spørretime denne uka.
Sp og Frp er imidlertid ikke alene om å ville tenke nytt når det gjelder penger til ny infrastruktur. KrF-leder Knut Arild Hareide har sagt at han tror finansieringssystemet vil bli endret, selv om det er politisk uenighet om hva alternativet skal være.
En mulighet er å gripe til modellen med offentlig-privat samarbeid (OPS), men et slikt prøveprosjekt er allerede skrinlagt av regjeringen. Egne utbyggingsselskaper etter modell av Avinor og Flytoget framstår i øyeblikket som en mer sannsynlig løsning.
Avvisende Stoltenberg
– Arbeiderpartiets landsmøte har vedtatt at vi skal vurdere ulike typer for finansiering. Hvordan løsningen blir, er altfor tidlig å si noe om, sier Aps transportpolitiske talskvinne Anne Marit Bjørnflaten.
I Stortingets spørretime på onsdag gikk statsministeren langt i å parkere ideen om å flytte investeringsmidler ut av statsbudsjettet.
– Det er ikke noe nytt at Senterpartiet mener at vi skal ha en annen måte å budsjettføre veibevilgninger på. Det mente Senterpartiet i 2005 og i 2009. Begge ganger har regjeringen kommet til en annen konklusjon, sa Stoltenberg.
Ifølge statsministeren er den totale pengebruken avgjørende, ikke hva slags finansieringsmodell som velges.
– Blir den totale pengebruken for stor, kan vi få økte renter, problemer i industrien og i norsk næringsliv. Det er mye enklere å ha oversikt over hvor mye penger du bruker, hvis du har det på statsbudsjettet – enn om du ikke har det på statsbudsjettet, sa statsministeren.
Han viste gjeldstyngede Hellas som har «lempet ting ut av budsjettet».
– Da får du problemer, for da skjuler du den reelle pengebruken og da lurer du bare deg selv, fortsatte Stoltenberg.