Første dag som Mapei

Når messedørene for Bygg Reis Deg åpnet 19. oktober, er det en merkedag for Mapei. Nå er det nytt navn som gjelder. Det tradisjonsrike Rescon-navnet er historie.

Nå skal det internasjonalt velkjente varemerket Mapei frontes for fullt.

Bedriften som startet med å produsere herdeplast, tilsetningsstoffer til betong og spesialmørtler, ble raskt en betydelig aktør i norsk byggenæring under navnet Rescon.

– Rescon har vært et gründereventyr i Nord-Odal. I 1999 tok bedriften selv initiativ og ønsket kontakt med en av de større internasjonale aktørene i bransjen og ble en del av Mapeikonsernet, som har hovedbase i Italia, forteller administrerende direktør Trond Hagerud i Mapei.

Navnet ble endret til Rescon Mapei og virksomheten fikk en nordisk rolle innenfor konsernet.

– Siden den gang har Mapeikonsernet gjennomført store investeringer i anlegget i Nord-Odal og vi har fått status som internasjonalt forsknings- og utviklingssenter. Spesielt det sistnevnte gjør at vi nå mener det er riktig å ta det siste skrittet og skifte navn og sterkere kommunisere den bredde og kompetanse Mapeikonsernet har å tilby kunder i Norge og Norden. For oss er dette en del av en helt naturlig utvikling. Anlegget i Nord-Odal blir fortsatt hjørnesteinen i forhold til både det norske og nordiske markedet, sier Hagerud.

Navnebyttet har vært en omfattende prosess, men Hagerud mener det er en investering i merkevarebygging å tydeliggjøre at virksomheten er en del av Mapeikonsernet.

Mapei vil bruke Bygg Reis Deg til å rette fokus mot sertifiserte løsninger.

– På messen presenterer vi produkter med lav emisjon, som for eksempel avrettingsmasser. I tillegg viser vi fram støyreduserende løsninger, sertifiserte våtromsløsninger, svømmebassengløsninger og industribelegg, sier Hagerud.

I tillegg er det på Mapei-standen mulig å få testet sin sykkelkapasitet i en virituell offroadløype på 1,3 kilometer. I skrivende stund er bestetiden på 2 minutter og 32 sekunder.

- Den som er raskest vinner en signert VM-trøye, sier Hagerud.