Tidligere utbygging i Bjørvika?

Konserndirektør Arnfinn Hardersen i entreprenørselskapet NCC mener bestemt at private utbyggere kan sørge for at Bjørvika-tunnelen blir ferdig før operaen.

Private selskaper har fått blod på tann etter at finansminister Per-Kristian Foss på Oslo Høyres årsmøte i helgen tok til orde for å samarbeide med private, melder Aftenposten. Og Oslo kommune planlegger å intensivere arbeidet overfor de private utover våren. Dermed kan den langvarige krangelen mellom staten og Oslo kommune, om hvem som skal betale Bjørvika-gildet, bringes til opphør. Og den nye operaen trenger ikke ligge i et trafikkhelvete fra 2008 til 2016, slik Statsbygg advarte mot før jul. Den nye senketunnelen under Bjørvika og operaen kan nemlig bygges langt raskere enn tidligere beregnet. De nye planene for E18 er basert på at private entreprenører får ansvaret for å finansiere, bygge og vedlikeholde den undersjøiske tunnelen fra Ekebergtunnelen til Festningstunnelen. Og det viser seg nå at Nordens største entreprenører står klare til å ta seg av Oslos kommende tunnelstolthet. Bjørvika-tunnelen blir nemlig Norges mest trafikkerte veistrekning, slik at firmaene lett kan tjene inn penger med bompenger. Du må betale cirka 20 kroner hver gang du kjører i tunnelen. Raskere og billigere -Bjørvika-tunnelen er et svært spennende prosjekt. Vi som private aktører er villige til å ta et tak for å få bygget denne tunnelen både raskere og billigere enn hva det offentlige vil gjøre, forklarer konserndirektør Arnfinn Hardersen i NCC Anlegg, Også Selmer Skanska og Veidekke opplyser til Aftenposten Aften at de er interessert i å ta seg av tunnelbyggingen. Byggenæringens Landsforenings leder Sverre Larssen opplyser til Aftenposten Aften at det spesielt er anleggstiden de private kan gjøre raskere enn det offentlige. Kommunen selv håper å ha senketunnelen ferdig til 2011, snaut tre år etter at operaen skal være ferdig. - 2011 er lenge til. Jeg tror vi kan klare å ha senketunnelen klar til operaen står klar, dersom alle parter nå går inn for det, sier Hardersen i NCC.