Flere utforkjøringer i regnet

Alt regnværet i sommer førte til langt flere utforkjøringer og fastkjørte biler enn normalt, viser tall fra Falck.

– I juni, juli og august hadde vi nesten 20 prosent flere oppdrag enn i samme periode i fjor, og mye tyder på at regnværet ligger bak det meste av økningen. Og da må vi huske at fjorårets sommer også var våtere enn normalt mange steder i landet, sier avdelingssjef Irene Røsholt ved Falcks vaktsentral.

Mye og kraftig regn gir både nedsatt sikt og dårligere bremsemuligheter.

– Ikke bare har det regnet mye totalt sett, men det har kommet noen voldsomme skurer. Når vindusviskerne ikke tar unna alt vannet, er det en del bilister som får panikk og tråkker inn bremsene. Det skaper ofte trafikkfarlige situasjoner, og vi har også registrert flere kollisjonsskader enn vanlig, sier Røsholt.

Utålmodige bilister
På de mange regnværsdagene har Falcks bergingsmannskaper også hatt det travelt med å hjelpe folk som har kjørt seg fast i gjørma.

I de tre sommermånedene økte antall fastkjøringer med 26 prosent fra i fjor.

– Gjennomvåt jord er myk og lett å synke ned i. Folk blir sittende fast i grøftekanter og veikanter, gjerne på steder der de tidligere har kjørt problemfritt. Noen kjører seg til og med fast i sin egen oppkjørsel, sier redningsmann Frank Tisell i Falck Follo.

Han mener været har bidratt til å gjøre norske bilister mer utålmodige i trafikken.

– Den seneste tiden har vi merket at folk både roper, tuter og viser mindre hensyn enn vanlig når vi er på bergingsoppdrag. Jeg tror irritasjonen skyldes at det har vært så mange kollisjoner og fastkjøringer at folk rett og slett er lei av at trafikken stopper opp, sier Tisell.

Startvansker i regnet
Også bilmotorene har fått gjennomgå i det våte været.

Årets sommer bød på 16 prosent flere henvendelser om startvansker enn i fjor, og en betydelig økning i antall motorfeil.

– Spesielt på steder der veiene har flommet over av vann, har vi måttet hjelpe mange bilister som har vært litt for vågale og forsøkt å ta seg gjennom vannmassene, sier Irene Røsholt i Falck.

Forsikringsselskapet If bekrefter at flere har fått motorstopp i sommer, spesielt etter ekstremregn og store vannmengder på småveier i tettbygde strøk og på veier der folk ikke er kjent.

– Mange vet ikke hvor stor skade vannet kan forårsake på bilen når man kjører i dype vanndammer. Moderne biler kan ta inn vann via luftinntaket fordi det er montert lavt i fronten av motoren, og i verste fall ender det med totalhavari, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.