- Vi er avhengige av ansvarlige lønnsoppgjør

Den samme fastheten som Regjeringen viser i finanspolitikken må partene nå vise i lønnsoppgjørene for å sikre norsk konkurranseevne og arbeidsplasser, skriver arbeidsgiverforeningen Spekter i en pressemelding.

Regjeringen synes å fremme et nøytralt statsbudsjett for 2012 med fokus på å sikre norske arbeidsplasser. Dette er et riktig og viktig grep som Arbeidsgiverforeningen Spekter støtter, men vi må få flere i arbeid og flere må jobbe mer enn i dag.

- Regjeringen har gitt et anslag for lønnsveksten i 2012 på 4 prosent. Dette vil gi nok et år med reallønnsvekst på omlag 2,5 prosent og langt over det våre handelspartnere bevilger seg. Det kan synes som om regjeringen har mistet troen på at partene kan levere noe på inntektspolitikken, sier Lars Haukaas, administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Spekter gjentar derfor sin oppfordring til Regjeringen om at de må iverksette en grundig gjennomgang av inntektspolitikken, slik det ble gjort gjennom de to Holden-utvalgene for vel ti år siden.

Haukaas peker samtidig på at dagens arbeidstidsbestemmelser er til hinder for å mobilisere arbeidskraft.

- Nylig fremmet regjeringen en stortingsmelding om arbeidslivet, hvor det er mye bra, men hvor det også er en påfallende mangel på vilje til å diskutere hvordan vi skal få mobilisert mer arbeidskraft. Spekter mener det er behov for en gjennomgang av arbeidstidsbestemmelsene og hvordan de skal kunne praktiseres mer hensiktsmessig, sier Haukaas.

Mer offensiv og forutsigbar infrastruktursatsing

Spekter registrerer at Regjeringen følger opp Nasjonal Transportplan (NTP) med en økning på 2,4 milliarder til samferdsel. Samtidig ser vi også at andelen kollektivreisende øker og at 85 prosent av alle togreiser skjer i Østlandsområdet.

- Det er bra at Regjeringen følger opp dagens NTP, men vi etterlyser en mer offensiv og forutsigbar satsing. Med dagens tempo vil vi ha dobbeltspor i InterCity-triangelet først i 2049. Skal vi kunne møte befolkningsveksten og innbyggernes behov på Østlandsområdet, må denne byggingen forseres, og det må tenkes nytt og helhetlig. Det er fullt mulig å realisere dette i løpet av en 12-års periode, dersom man organiserer dette som egne utbyggingsprosjekter. På den måten vil vi også få mer jernbane igjen for pengene, sier Haukaas.

Spekter er også bekymret for fremtiden til godstransport på jernbane, og savner både insentiver for å overføre gods fra vei til bane og konkrete tiltak for hvordan rammebetingelsene til godstransportørene på bane kan bedres.

- Jeg håper at politikerne på Stortinget erkjenner alvoret og slik at vi får konkrete tiltak som bedrer situasjonen for godstransporten på kort sikt, sier Haukaas.

NTB