Et godt budsjett for riksvegene i Nord-Norge

Statsbudsjettet for 2012 gir rom for å investere mer penger i vegsektoren i nord, og åpner for byggestart både for Hålogalandsbrua og Vegpakke Helgeland.

– Statsbudsjettet for neste år gir oss de midlene som skal til for at vi skal kunne jobbe rasjonelt med de større prosjektene, sier regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak.

– Samtidig ser det ut til at vi i løpet av neste år endelig kan komme i gang med byggestart på Hålogalandsbrua og forhåpentligvis også Vegpakke Helgeland, sier Naimak.

Kraftig økning i investeringene i nord

Totalt er det foreslått å bruke 1095 millioner kroner på riksveginvesteringer i Nord-Norge i 2012. Det er en økning på 436 millioner kroner i forhold til 2011. Nord-Norges andel av de totale investeringene er i 2012 på omlag 15,6 prosent, mot 11,5 prosent i 2011.

Økningen skyldes blant annet at Statens vegvesen er i gang med flere store prosjekter som innebærer økonomiske bindinger og forpliktelser. Det gjelder for eksempel rassikring i Vest-Lofoten, E6 vest for Alta, E6 i Grane og rv. 80 Løding - Vikan.

– I tillegg har det vært flere uforutsette hendelser i 2011, som har ført til at nye tiltak må prioriteres. Dette gjelder blant annet tiltak på E8 i Lavangsdalen, både i form av strakstiltak og midtrekkverk, sier Torbjørn Naimak.

Hålogalandsbrua kan starte i 2012

Samferdselsdepartementet vil legge frem en egen proposisjon om utbygging og finansiering av Hålogalandsbrua så snart det foreligger nødvendige avklaringer. Forutsatt tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering kan det være mulig med anleggsstart i 2012 med bompenger. Regjeringa vil først ta stilling til prosjektet etter at den eksterne kvalitetssikringen er gjennomført.

Vegpakke E6 Helgeland

Også her vil Samferdselsdepartementet komme tilbake med egen proposisjon. Med tilstrekkelige avklaringer kan det bli aktuelt å starte første fase i 2012, med bompenger.

Fortsatt økt satsing på vedlikehold

For 2011 økte regjeringen rammene til drift og vedlikehold med 580 millioner. Det gjorde at Statens vegvesen fikk mer midler til å stoppe forfallet på vegene, gjennom mer midler til vedlikehold. Årets budsjettforslag opprettholder denne satsingen, med en ytterligere økning på 50 millioner kroner.

–Vi kommer til å bruke mye penger på vedlikehold i 2012, og prioriterer bruer, tunneler og asfalt. Neste år ser vi blant annet for oss å bruke rundt 160 millioner på asfalt i region nord, forklarer Naimak.

– Dette gjør oss også i stand til å prioritere tiltak som ivaretar trafikksikkerheten høyt, spesielt vinterdriften. Strekninger med mange og alvorlige ulykker vil vi følge opp spesielt, sier Naimak.

Mer til planlegging

For å sikre økt gjennomføring av framtidige prosjekt i Nasjonal transportplan er det foreslått at Region nord får bevilget 106 millioner kroner til planleggingsmidler, mot 70 millioner kroner i 2011.

I tillegg er det bevilget penger til tiltak innenfor miljø, service, støy, tiltak etter trafikksikkerhets- og sykkelveginspeksjoner, stimuleringstiltak “sykkelby” og grunnerverv.

Følgende prosjekt videreføres i Nord-Norge i 2012:

• E6 Brenna - Kapskarmo - 31 millioner

• Rv. 80 Løding - Vikan (inkludert rassikring Hopshamran) - 46 millioner i statlige midler, i tillegg til planlagte 145 millioner i bompenger

• E6 Korgfjelltunnelen - 50 millioner

• E12 Umskardtunnelen - 25 millioner

• E10 rassikring Vest-Lofoten, Solbjørneset - Hamnøy - 120 millioner

• E8 Lavangsdalen, videreføring av strakstiltak - 28 millioner

• E6 Alta vest (Jansnes - Halselv og Møllnes – Kvenvik - Hjemmeluft) - 320 millioner i statlige midler, i tillegg til planlagte 44 millioner i bompenger

• Rv. 94 Skjåholmen bru - Kargenes - 41 millioner

• E105 Storskog - Elvenes - 40 millioner

Følgende nye prosjekt/tiltak starter opp i Nord-Norge i 2012:

• E10 Lofast-tunnelene (sikkerhetsgodkjenning)- 15 millioner

• E8 Lavangsdalen, midtrekkverk - 27 millioner

I tillegg kommer det en del mindre utbedringer i Nord-Norge:

• Rv. 80 Stranda - Røvik, gang-sykkelveg - 11 millioner

• Rv. 94 Hammerfest sentrum - 18 millioner

• Rv. 80 v/Bodø stasjon - 5 millioner

• Rv. 80 ved Rensåsen, gamle riksveg til City N, kollektivfelt - 2 millioner

• Rv. 80 v/jernbanestasjonen i Bodø, kollektivfelt og rundkjøring - 4 millioner

• E 10 Gausvik, gang-sykkelveg - 3 millioner

• E10 Borg - Leknes, 22 millioner

• E8 Tromsøysundtunnelen - 1 millioner

• Rv. 863 Langnestunnelen - 15 millioner - refusjon Tromsøpakke 2

• E6 Ballangen sentrum - 5 millioner

• E6 Kirkenes, rundkjøring Førstevann - 3 millioner

• E69 Kjeftavatnbakken, bredde/rekkverk - 8 millioner