- Vegnettet blir stadig bedre

- Forslaget til statsbudsjett for 2012 er et godt budsjett for Statens vegvesen. Investeringene på veg øker, og det gjør at vi stadig får et bedre vegnett. Budsjettet gjør også at vi kan drifte og vedlikeholde vegnettet på samme nivå som i fjor, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes.

- Vi er fornøyd med at våre innspill blir lyttet til av regjeringen, kommenterer Aksnes. – Vi trenger likevel betydelig satsing over flere tiår for å få et optimalt riksvegnett.

• Totalt er budsjettforslaget for vegformål på 16, 3 milliarder kroner til riksvegene

• Dette er 1,2 milliarder kroner mer enn i 2011

– Det bekymrer oss likevel at vi ligger litt etter de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2010-2013, sier Aksnes. - Etter tre år burde vi ha oppnådd 75 prosent av totalrammen, men vi ligger på 72,3 prosent. Vi håper vi kan skrive 100 prosent oppfyllelse i budsjettet for 2013.

Mye drift og vedlikehold
• I 2012-budsjettet er det satt av 2 milliarder kroner til drift (100 millioner kroner mer enn i 2011).

• 1,6 milliarder kroner (50 millioner kroner mer enn i 2011) er satt av til vedlikehold.

- Vi vil fortsette med tiltak som gir publikum en mer trafikksikker hverdag, og vil prioritere å vedlikeholde tunneler, bruer og ferjekaier, opplyser Aksnes. – Vi skal også få til like mye drifting av vegnettet som tidligere, til tross for økte priser på kontraktene med entreprenørene som drifter vegene.

Prioriterer trafikksikkerhet og planlegging
- Trafikksikkerhet prioriterer vi høyere enn det vi hadde lagt opp til i vårt handlingsprogram for 2010-2013. For eksempel vil 88 prosent av målet for bygging av midtrekkverk i handlingsprogrammet være realisert i løpet av 2012.

Med 2012-budsjettet får Statens vegvesen rammer til planlegging som gir mulighet til å ha god framdrift på planleggingsarbeidet for de prioriterte prosjektene. - I tillegg vil vi kunne legge et godt grunnlag for å forberede neste Nasjonal transportplan fra 2014-2023 med disse midlene, sier Aksnes.

Bompenger helt nødvendig
• De statlige midlene til investeringer på riksvegene øker med nesten 10 prosent, til 7 milliarder kroner.

• I tillegg kommer 5,8 milliarder kroner i bompengefinansiering og annen ekstern finansiering.

- Finansieringen gjennom bompenger er helt nødvendig, sier Aksnes. – At vi får mer bompenger å bygge for gjør at vi kan planlegge for å bygge mer veg.

Til sammen gjør dette at Statens vegvesen i 2012 kan:

 • åpne åtte større prosjekter for trafikk

• videreføre anleggsarbeidene på mange store prosjekter der arbeidene allerede er startet opp

• gjennomføre prosjektering og forberedende arbeid på flere større prosjekter for å legge til rette for anleggsstart etter 2012

• starte anleggsarbeid på noen nye prosjekter som er ferdig planlagte

I tillegg kan det bli aktuelt med anleggsstart på flere nye bompengeprosjekter i 2012.

(se detaljert liste over prosjektene sist i meldingen)

Rassikringsmidlene som før

Aksnes påpeker at budsjettforslaget gjør at Vegvesenet kan opprettholde høy aktivitet innen rassikring. - Halvparten går til riksveger og den andre halvparten til fylkesveger. Dette gir oss mulighet til å sikre flere rasutsatte veger enn tidligere.

Målretter kontroll og tilsyn^
Budsjettet for trafikant- og kjøretøyområdet øker med 3,3 prosent til 1, 7 milliarder. Innen kontrollvirksomheten, føreropplæringen og i tilsynet med kontrollorganer og kjøreskoler vil Statens vegvesen dermed kunne fortsette å prioritere tiltak som gir bedre trafikksikkerhet.

- Vi utvikler stadig nye verktøy og metoder som gjør at vi mer målrettet kan velge ut de som skal kontrolleres. Vi ønsker å kontrollere de vi har indikasjoner på har feil eller mangler, og vi vil fortsette dette arbeidet i 2012, sier Aksnes.

***

Detaljert liste over større vegprosjekter (over 100 millioner kroner)

Åpner for trafikk i 2012:

• E16 Nestunnelen i Buskerud

• E18 Sky-Langangen i Vestfold

• Rv 510 Solasplitten i Rogaland

• E39 Nyborgkrysset i Hordaland

• E39 Torvund-Teigen i Sogn og Fjordane

• E39 Kvivsvegen i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal

• Rv 70 Brunneset-Øygarden i Møre og Romsdal

• Rv 706 Dorthealyst-Stavne i Sør-Trøndelag

Prosjekter/forbereder arbeid og starter eventuelt opp i 2012:

• E18 Sydhavna i Oslo

• Rv3 Åsta bru med tilstøtende veg i Hedmark

• E134 Gvammen-Århus i Telemark

• Rv 9 Krokå-Langeid i Aust-Agder

• E134 Skjold-Solheim i Rogaland

• E39 Svegatjørn-Rådal i Hordaland

• E39 i Sogn og Fjordane (delstrekninger)

• Rv 5 Loftesnesbrua i Sogn og Fjordane

• E6 Oppdal sentrum i Sør-Trøndelag

• E6 Vindalsliene-Korporals bru i Nord-Trøndelag

Bompengeprosjekter som regjeringen vil vurdere:

• E6 Minnesund-Skaberud i Akershus og Hedmark

• E6 Ringebu-Otta, delstrekningen Frya-Sjoa i Oppland

• E16 Fønhus-Bagn-Bjørgo, delstrekningen Fønhus-Bagn i Oppland

• E39 Eiganestunnelen i Rogaland

• Rv 13 Ryfast i Rogaland

• E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal

• E6 Vegpakke Helgeland, første etappe, i Nordland

• E6 Hålogalandsbrua i Nordland