- Vi er fornøyd med at våre innspill blir lyttet til av regjeringen, kommenterer Aksnes. – Vi trenger likevel betydelig satsing over flere tiår for å få et optimalt riksvegnett.
• Totalt er budsjettforslaget for vegformål på 16, 3 milliarder kroner til riksvegene
• Dette er 1,2 milliarder kroner mer enn i 2011
– Det bekymrer oss likevel at vi ligger litt etter de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2010-2013, sier Aksnes. - Etter tre år burde vi ha oppnådd 75 prosent av totalrammen, men vi ligger på 72,3 prosent. Vi håper vi kan skrive 100 prosent oppfyllelse i budsjettet for 2013.
Mye drift og vedlikehold
• I 2012-budsjettet er det satt av 2 milliarder kroner til drift (100 millioner kroner mer enn i 2011).
• 1,6 milliarder kroner (50 millioner kroner mer enn i 2011) er satt av til vedlikehold.
- Vi vil fortsette med tiltak som gir publikum en mer trafikksikker hverdag, og vil prioritere å vedlikeholde tunneler, bruer og ferjekaier, opplyser Aksnes. – Vi skal også få til like mye drifting av vegnettet som tidligere, til tross for økte priser på kontraktene med entreprenørene som drifter vegene.
Prioriterer trafikksikkerhet og planlegging
- Trafikksikkerhet prioriterer vi høyere enn det vi hadde lagt opp til i vårt handlingsprogram for 2010-2013. For eksempel vil 88 prosent av målet for bygging av midtrekkverk i handlingsprogrammet være realisert i løpet av 2012.
Med 2012-budsjettet får Statens vegvesen rammer til planlegging som gir mulighet til å ha god framdrift på planleggingsarbeidet for de prioriterte prosjektene. - I tillegg vil vi kunne legge et godt grunnlag for å forberede neste Nasjonal transportplan fra 2014-2023 med disse midlene, sier Aksnes.
Bompenger helt nødvendig
• De statlige midlene til investeringer på riksvegene øker med nesten 10 prosent, til 7 milliarder kroner.
• I tillegg kommer 5,8 milliarder kroner i bompengefinansiering og annen ekstern finansiering.
- Finansieringen gjennom bompenger er helt nødvendig, sier Aksnes. – At vi får mer bompenger å bygge for gjør at vi kan planlegge for å bygge mer veg.
Til sammen gjør dette at Statens vegvesen i 2012 kan:
• åpne åtte større prosjekter for trafikk
• videreføre anleggsarbeidene på mange store prosjekter der arbeidene allerede er startet opp
• gjennomføre prosjektering og forberedende arbeid på flere større prosjekter for å legge til rette for anleggsstart etter 2012
• starte anleggsarbeid på noen nye prosjekter som er ferdig planlagte
I tillegg kan det bli aktuelt med anleggsstart på flere nye bompengeprosjekter i 2012.
(se detaljert liste over prosjektene sist i meldingen)
Rassikringsmidlene som før
Aksnes påpeker at budsjettforslaget gjør at Vegvesenet kan opprettholde høy aktivitet innen rassikring. - Halvparten går til riksveger og den andre halvparten til fylkesveger. Dette gir oss mulighet til å sikre flere rasutsatte veger enn tidligere.
Målretter kontroll og tilsyn^
Budsjettet for trafikant- og kjøretøyområdet øker med 3,3 prosent til 1, 7 milliarder. Innen kontrollvirksomheten, føreropplæringen og i tilsynet med kontrollorganer og kjøreskoler vil Statens vegvesen dermed kunne fortsette å prioritere tiltak som gir bedre trafikksikkerhet.
- Vi utvikler stadig nye verktøy og metoder som gjør at vi mer målrettet kan velge ut de som skal kontrolleres. Vi ønsker å kontrollere de vi har indikasjoner på har feil eller mangler, og vi vil fortsette dette arbeidet i 2012, sier Aksnes.
***
Detaljert liste over større vegprosjekter (over 100 millioner kroner)
Åpner for trafikk i 2012:
• E16 Nestunnelen i Buskerud
• E18 Sky-Langangen i Vestfold
• Rv 510 Solasplitten i Rogaland
• E39 Nyborgkrysset i Hordaland
• E39 Torvund-Teigen i Sogn og Fjordane
• E39 Kvivsvegen i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal
• Rv 70 Brunneset-Øygarden i Møre og Romsdal
• Rv 706 Dorthealyst-Stavne i Sør-Trøndelag
Prosjekter/forbereder arbeid og starter eventuelt opp i 2012:
• E18 Sydhavna i Oslo
• Rv3 Åsta bru med tilstøtende veg i Hedmark
• E134 Gvammen-Århus i Telemark
• Rv 9 Krokå-Langeid i Aust-Agder
• E134 Skjold-Solheim i Rogaland
• E39 Svegatjørn-Rådal i Hordaland
• E39 i Sogn og Fjordane (delstrekninger)
• Rv 5 Loftesnesbrua i Sogn og Fjordane
• E6 Oppdal sentrum i Sør-Trøndelag
• E6 Vindalsliene-Korporals bru i Nord-Trøndelag
Bompengeprosjekter som regjeringen vil vurdere:
• E6 Minnesund-Skaberud i Akershus og Hedmark
• E6 Ringebu-Otta, delstrekningen Frya-Sjoa i Oppland
• E16 Fønhus-Bagn-Bjørgo, delstrekningen Fønhus-Bagn i Oppland
• E39 Eiganestunnelen i Rogaland
• Rv 13 Ryfast i Rogaland
• E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal
• E6 Vegpakke Helgeland, første etappe, i Nordland
• E6 Hålogalandsbrua i Nordland